U bent hier

11 Documenten: E-commerce

  • Het succes van online shoppen zorgt voor snel toenemende e-commercestromen in steden en gemeenten (de witte bestelwagens). Zorgen voor een aangename omgeving voor bewoners en bezoekers terwijl de logistieke dienstverlening nog steeds toeneemt, het is een uitdaging voor de lokale besturen. Die uitdaging wordt steeds meer aangpakt met lokale regelgeving. Op een event in Leuven (1 feb 2018) stelde Voka zes handvaten voor die steden en gemeenten kunnen helpen bij het opstellen van regelgeving voor stedelijke logistiek.

  • Een jaar geleden lanceerden minister Philippe Muyters en Unizo-topman Karel Van Eetvelt de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak.’ "Vooraleer mensen een winkel binnestappen, hebben ze vaak online al eens een kijkje genomen om zich te informeren en te vergelijken. Het is dus voor handelaars erg belangrijk om een online aanwezigheid uit te bouwen via websites en sociale media.", aldus Vlaams minister Philippe Muyters.

  • VIL stelt resultaten ‘Omni-channel logistiek’ voor

    Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden. Dat blijkt uit het project ‘Omni-channel logistiek’ waarvan het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vandaag de resultaten voorstelt. Twaalf bedrijven namen deel: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

  • PERSBERICHTPHILIPPE MUYTERSVLAAMS MINISTER VAN ECONOMIE

    WILRIJK – 3 november 2015

    Lancering e-commercecampagne “Het Internet. Ook uw zaak”

  • E-commerce groeit snel in België. Recent statistisch materiaal uit verschillende bronnen, laat echter zien dat we nog lang niet op het niveau van de buurlanden zitten, wat betreft consumentenbestedingen of gebruik van e-commerce als distributiekanaal.

  • Alle handelaars in uw stad of gemeente met een webshop doen starten is niet evident en eigenlijk ook niet wenselijk: voor sommige ondernemers is e-commerce gewoon te hoog gegrepen omwille van de noodzakelijke investeringen in middelen, tijd en competenties. Bovendien zijn ook de uitdagingen op vlak van logistiek en marketing voor een individuele handelaar soms gewoon te groot. Niet elk productaanbod of winkelconcept leent zicht trouwens tot een online-verlengstuk onder vorm van een webshop. Elke handelaar online is een ambitie die wel haalbaar is.

  • Een grootscheeps onderzoek van de Nederlandse bank ABN AMRO naar het cross channel gedrag van de consument (waarbij 2 of meer kanalen gebruikt worden om informatie in te winnen of een product te kopen) levert niet alleen interessante informatie op over de drijfveren om te kiezen voor online of offline. Bovendien wordt ook de evolutie geschetst ten opzichte van een vergelijkbaar onderzoek uit 2011. De voornaamste conclusie is wellicht dat er veel opportuniteiten zijn voor een handelaar die voor zijn fysieke winkel een cross channel strategie omarmt.

  • E-commerce gaat niet alleen over kopen in webshops. De consument bereidt zijn aankopen in fysieke winkels ook steeds meer online voor. Meer dan 50% van de consumenten doet dat zelfs. Handelaars kunnen nu inspelen op dat fenomeen via Google Bedrijfsfoto's.

  • Bij het opstarten van een webshop gaat veel aandacht naar de technische aspecten, de vormgeving, de beveiliging, ... Toch zijn er ook tal van wettelijke bepalingen zeer belanrijk voor de uitbater van een webshop: intellectuele eigendomsrechten, consumentenrechten, hadelswetgeving, ... De Federale Overheidsdienst Economie geeft een handige gids uit waarin al deze facetten aan bod komen. Vooral deel 3 en 4 van de gids zijn relevant voor e-commerce.

  • Uit het project ‘Commerciële Innovatie’ bleek dat veel handelaars vragen hebben over de mogelijkheden van het internet, het nieuwe winkelen en hoe daarmee om te gaan. Aangezien online winkelen een duidelijke groeimarkt is, werd met Het WinkelWeb West-Vlaanderen een project ontwikkeld dat de handelaars moet begeleiden bij het ontdekken van de kansen en de impact van online ‘aanwezigheid’ en hen helpt bij de technische en logistieke aspecten van e-commerce.

    Het project bestaat uit drie pijlers:

Pagina's