U bent hier

49 Documenten: Detailhandelsbeleid

  • Onder de noemer “Ik koop lokaal” lanceren de 5 provincies tijdens de coranacrisis een website, waar consumenten snel de weg naar online informatie over handelszaken in hun stad of gemeente vinden. Zo kunnen ze bewust keuzes maken om in hun buurt te winkelen. Niet elke handelaar heeft vandaag al een webshop, toch zijn er vaak leveringen en/of afhalingen mogelijk tijdens de coronacrisis. Op de website staat ook nuttige informatie voor handelaars zelf én voor lokale besturen.

  • Het European Economic and Social Committee, een Europese instelling die de Europese Commissie, de Raad en het Parlement adviseert, liet in 2019 een studie uitvoeren over de detailhandelssector. De studie had tot doel praktische inzichten te verschaffen met het oog op het laten herleven van kleine speciaalzaken in een zowel stedelijke als een meer landelijke omgeving.

  • Vanaf aanslagjaar 2019 al kunnen gemeenten het tarief voor de opcentiemen op de onroerende voorheffing binnen hun grondgebied laten differentiëren. Daardoor kunnen ze de onroerende voorheffing laten variëren per buurt, volgens categorie belastingplichtige, ... Dit betekent ook dat bij voorbeeld de onroerende voorheffing in het kernwinkelgebied op een lager niveau dan daarbuiten kan gebracht worden om het ondernemerschap in die zone te stimuleren.

  • Niet alleen de consument kan de lokale handel ondersteunen, ook steden en gemeenten kunnen met hun aankopen lokale handelaars en dienstverleners een duwtje in de rug geven. De wet op de overheidsopdrachten hoeft daarbij geen hindernis te zijn. Gent illustreert dit met de website “de Stadsleveranciers”. Ondernemers kunnen er zich registreren om in aanmerking te komen voor opdrachten die onder de ‘onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking’ vallen.

  • De raad van de provincie Vlaams-Brabant keurde een wijziging goed van haar reglement ter versterking van de handelskernen en het gemeentelijk detailhandelsbeleid. Het vernieuwde reglement ondersteunt nog meer concrete acties, een meer klantvriendelijke en praktische aanpak en maakt de aanwerving van een detailhandelscoach mogelijk.

  • Op 12 juni lanceerde UNIZO de “Winkelhier”-campagne om lokale handelaars te ondersteunen en om de consumenten bewust te maken van lokaal kopen.

  • De vzw Centrummanagement lanceerde op 12 maart 2019 in het bijzijn van enkele centrumhandelaars een publiek wifinetwerk in het Poperingse handelscentrum. Voortaan kan iedereen in het centrum van Poperinge dus gratis surfen op het internet. Dat maakt de Poperingse binnenstad één grote hotspot.

     

  • In Groot-Brittannië is de winkelleegstand na een paar jaar beterschap sinds 2017 terug beginnen stijgen. De gemiddelde leegstand bedraagt nu 11,5% maar in sommige regio’s is het gemiddelde merkelijk hoger: Noordwesten: 15,1%, Wales: 15,4% en Noordoosten: 17,2%.

  • Bill Grimsey, de vroegere CEO van doe-het-zelf-keten Wickes (ooit ook op de Belgische markt aanwezig), die een paar jaar terug een alarmerend rapport uitbracht over de teloorgang van de kernwinkelgebieden, heeft een nieuw rapport uit. In “The Grimsey Review 2” (voorjaar 2018) doet hij 25 concrete aanbevelingen om kernwinkelgebieden terug levendig te maken.

  • De detailhandelssector is in volle transformatie. De Europese Commissie wil de lidstaten en de ondernemers helpen om knelpunten te overwinnen door diverse beperkingen in de handel aan te pakken. De Commissie publiceerde een reeks best practices op verschillende gebieden:

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie