U bent hier

In de kijker : Juwelier Thierens-Vanwauwe getuigt over Commerciële Inspiratie

Met het project Commerciële Inspiratie bieden het Agentschap Ondernemen, Unizo en WES individuele begeleiding aan minstens 600 detailhandelaars en horecaondernemers. "Om vandaag als lokale handelaar het verschil te maken met de andere verkoopkanalen, moet je voortdurend innovatief blijven", getuigt Juwelier Thierens-Van Wauwe uit Temse.

 
Het fotomateriaal werd aangeleverd door De nieuwe omroeper.  

 

Het detailhandellandschap is in volle verandering: andere consumentenverwachtingen, andere verkoop-, service- en informatiekanalen. De wijzigende omstandigheden dwingen de winkeliers in kerngebieden om grondig na te denken over hun toekomst en zich zo nodig te heroriënteren. Met het project Commerciële Inspiratie, dat voortbouwt op het succes van het afgelopen project Commerciële Innovatie,  bieden de Vlaamse overheid, Unizo en WES een individuele begeleidingstraject door een eigen coach. Gedurende een periode van vier jaar - van 24 september 2013 tot 24 september 2017 - wordt gemikt op minstens 600 ondernemers uit detailhandel en horeca.

Een van de gebruikers van het voorgaande project Commerciële Innovatie is Juwelier Thierens-Van Wauwe uit Temse, al sinds 1925 actief in exclusieve, moderne en klassieke juwelen en uurwerken. De vierde generatie, broer en zus Bart en Ann Thierens, vulde in 2006 de ouderlijke zaak aan met een tweede winkel B-Watched, die focust op een jonge, trendy uitstraling.

Waarom stapte u in het project Commerciële Innovatie? "Je moet voortdurend innovatief blijven. Via Unizo en het gemeentebestuur kregen de handelaars een voorstelling van dit vernieuwende project, dat ons meteen interessant leek. Al snel groeide een vertrouwensband met de coaches van het project, die onze zaak analyseerden, verbeterpunten blootlegden en ons rechtstreeks bij de juiste begeleiders brachten. We kwamen terecht in een droomscenario waarbij designer Maxime Szyf onze huisstijl en commerciële uitstraling naar een hoger niveau hielp tillen", vertelt Bart Thierens.

De ingrepen zijn ook gericht op de lange termijn. "Voor de detailhandel in het algemeen waren de voorbije twee jaar niet de meest succesvolle. Maar de essentie van een familiezaak is dat je blijft geloven in de toekomst en blijft investeren.

Onze deelname aan Commerciële Innovatie vroeg tijd en energie maar leverde bouwstenen voor de komende jaren op.  

De communicatie van beide winkels vormt nu een harmonieus, uniform geheel dat we zeer snel en flexibel voor gelijk welke actie kunnen inzetten. We hebben nu ook de basiselementen voor een nieuwe website."

Het thema online is gevallen. Hoort bij de vernieuwde aanpak ook een webshop? "Neen, ons gamma wordt voornamelijk in de winkel gekocht vanwege het persoonlijk advies en ondersteuning. Sommige merken en collega's bieden online verkoop aan.  Maar voor de meeste consumenten hoort bij dit type producten een vertrouwensband die je niet vindt op het internet of in grote shoppingcentra. Onze klanten reageren zeer positief. Wij zijn dus blij dat we in dit project stapten. Wie niet mee deed, had ongelijk", aldus Bart Thierens.

"Als gemeente beseffen we hoe belangrijk handel is voor de aantrekkelijkheid van kerngebieden"  Luc Verhulst, gemeentesecretaris Temse

Bij de uitrol van het project Commerciële Inspiratie spelen de gemeentebesturen een cruciale rol. Dat bleek al bij het voorgaande project Commerciële Innovatie, zegt gemeentesecretaris van Temse Luc Verhulst: "Wij stapten als een van de eerste gemeenten in omdat we beseffen hoe belangrijk handel is voor de aantrekkelijkheid van kerngebieden. De jongste jaren stelden we een schepen voor lokale economie en een kmo-ambtenaar aan en richtten we een dienst lokale economie op. Het systeem van gemeentelijke cadeaucheques werd ook door ons als eerste op de markt gezet." 

"Voor individuele winkeliers is het moeilijk opboksen tegen de toegenomen concurrentie van steden en grote koopcentra. Om hun zaken beter te laten aansluiten op de verwachtingen van het publiek is het nodig dat ze zich commercieel sterker profileren. Om een leegloop van de handelszaken tegen te gaan, namen we in 2011 deel aan Commerciële Innovatie. Met onder meer een gemeentelijke financiële tussenkomst porden we onze handelaars aan om deze kans te grijpen. Juwelier Thierens-Van Wauwe was een van de elf enthousiaste deelnemers. Van de kant van het gemeentebestuur leveren we blijvend inspanningen voor een aantrekkelijke inkleding van de winkelstraten en ondersteunen we verder het systeem van de gemeentelijke cadeaucheques", aldus Verhulst.

Verwante websites
Organisatie
Unizo

Delen