U bent hier

Winkelcentra en de vervoerswijze van hun bezoekers: de invloed van de bestemming

Shopping en mobiliteit zijn nauw gelieerd: in Vlaanderen heeft bijna 21% van de verplaatsingen winkelen als motief. Het maakt winkelen tot het belangrijkste verplaatsingsmotief, belangrijker dan de woon-werkpendel. Dat zette het Steunpunt Ruimte er toe aan onderzoek te doen naar de invloed op de vervoerswijze van bestemmingsgebaseerde factoren van winkelcentra en de mogelijkheid om vervoersgedrag te beïnvloeden via ruimtelijk en kleinhandelsbeleid.

Op basis van dataverkenning en statistische analyse kon de vervoerswijze van bezoekers aan winkelcentra goed verklaard worden door de karakteristieken van die winkelcentra. 3 Factoren zijn blijkbaar doorslaggevend: de bevolkingsdichtheid in de nabije omgeving, de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en het aantal parkeerplaatsen. Het Steunpunt Ruimte formuleerde bovendien een aantal beleidsaanbevelingen op basis van de statistische resultaten.

(Ronse, W., Boussauw, B. & Lauwers, D. : ( 2014). Rapport WP1 (Polycentriciteit). Winkelcentra en de vervoerswijze van hun bezoekers: de invloed van de bestemming. 37p)

Verwante websites

Delen