U bent hier

UC Leuven-Limburg onderzoekt uitdagingen voor de zelfstandige kledingzaak en schoenenwinkel van de toekomst

‘Verandering is de enige constante’ (filosoof Heraclitus). Als zelfstandige detailhandelaar dien je in te spelen op een snel veranderende retailomgeving en diverse digitale trends. Denk maar aan het sterk gewijzigd aankoopgedrag bij de consument naar aanleiding van de digitalisering, opkomende concurrentie van webshops, outletcentra, etc. Meer dan ooit staat de klant centraal! 

In het kader van bovenstaande uitdagingen gingen de onderzoekers en studenten van UC Leuven-Limburg (vroegere ‘KHLim’) aan de slag, waarbij ze onder andere winkelende consumenten bevraagden in 6 Limburgse steden (Bilzen, Lanaken, Lommel, Maaseik, Sint-Truiden en Tongeren) en diepte-interviews afnamen bij Limburgse detailhandelaars in de sector Dit met de doelstelling concrete actiefiches met praktische tips op te leveren waarmee de zelfstandige kleding- en schoenenzaak de toekomst met ambitie tegemoet kan treden.

Het onderzoek toont aan dat naast een ordelijke en propere winkel, de consument personeel als doorslaggevende factor beschouwd bij de winkelkeuze. Dit laatste geldt des te meer bij een detailhandelszaak (t.o.v. een keten), waarbij personeel met een goede productkennis en een persoonlijke aanpak basisvereisten zijn. Bovendien verwacht de klant de mogelijkheid tot persoonlijk advies bij de kleinere handelszaak. Dit is één van de actiepunten waar de zelfstandige kledingzaak en schoenwinkel aan moet (blijven) werken en waarvoor in dit onderzoek concrete tips werden geformuleerd. 

Interviews Limburgse detailhandelaars

Consumentenbevraging

Meer informatie?

Voor meer informatie of achtergrond rond dit project , neem vrijblijvend contact op met brenda [dot] wilmots [at] ucll [dot] be.

Ben je detailhandelaar en wens je advies bij de versterking van jouw positionering of marketingaanpak, neem vrijblijvend contact op met ilse [dot] bollens [at] ucll [dot] be

 

Verwante websites

Delen