U bent hier

Innovaties in belevering van (handels)ondernemingen in binnensteden

We dromen allemaal van een bruisende, levendige, veilige, milieuvriendelijke binnenstad. Daar hebben zowel beleidsmensen, ondernemers, klanten als bewoners alle belang bij. Tegelijk willen we dat onze winkels en horeca-zaken tijdig, kostenbesparend, efficiënt en snel beleverd worden. En als het nog even kan, dit liefst op een innovatieve manier. Kunnen we al deze wensen en economische noodzakelijkheden rijmen in één verhaal? 

De laatste jaren is er al heel wat onderzoek gedaan naar belevering, zelfs naar de “last-mile-delivery” in binnensteden. Meestal vertrekt men dan vanuit de situatie van de producent, de leverancier, de distributeur. Er kwamen projecten rond stille dagrandbelevering (in de vroege morgen of de late avond), er ontstonden distributiecentra aan de rand van de stad, en de electrische bestelwagens deden hun intrede. 

Zelden werd er vertrokken vanuit de situatie van de handelaar, die die pakjes/goederen effectief moet ontvangen. Hoe ervaart die ondernemer in de binnenstad de belevering in zijn zaak? Wat zijn de knelpunten, waar liggen de kansen? Dat werd het uitgangspunt van ons onderzoek. Kunnen we, samen met die handelsondernemingen in de binnensteden, tot innovatieve vormen van belevering komen? We voerden dit onderzoek uit in de Doorniksestraat in Kortrijk en in de Ijzerenleen in Mechelen.

 

Onderwerp
Organisatie

Delen