U bent hier

Lokale ondernemers als motor voor kernversterking. En vice versa.

Commerciële Inspiratie in Vlaanderen.  

Snelle technologische veranderingen, sociale media en e-commerce leggen druk op de detailhandel. Ook de consument verandert. Hij wordt grijzer, koopt en vergelijkt online, is prijsbewuster en steeds meer een marketeer. 

Voor lokale ondernemers is het niet altijd makkelijk om met deze uitdagingen om te gaan. Daarom lanceerde de Vlaamse Overheid in uitvoering van de startnota ‘Winkelen in Vlaanderen’ begin 2014 het project Commerciële Inspiratie. Samen met UNIZO en WES Onderzoek & Strategie wil ze op deze manier het ondernemerschap en vernieuwingsgedrag van ondernemers stimuleren. 

Via een individueel coachingtraject worden gevestigde detailhandelaars, horeca-uitbaters en dienstverleners aangezet om na te denken over de toekomst van hun zaak. Professionele coaches ondersteunen de ondernemers bij de uitwerking van concrete vernieuwingsacties. Er is tot 2017 ruimte voor een 600tal individuele begeleidingen verspreid over Vlaanderen. 

Nu al engageerden 14 gemeenten zich om de inspiratietrajecten aan lokale ondernemers aan te bieden. Goed voor ruim 200 begeleidingen.

  • 2014: Ichtegem, Sint-Niklaas, Lier, Grimbergen, Leuven, Neerpelt, Diepenbeek, Maaseik
  • 2015: Poperinge, Knokke-Heist, Lokeren, Overpelt, Tongeren
  • 2017: Wevelgem

Commerciële Inspiratie zorgt voor een creatieve en dynamische sfeer in gemeenten, wat op haar beurt bijdraagt tot aantrekkelijke kernen. Steden en gemeenten die zelf willen inzetten op kernversterking kunnen zich nog steeds inschrijven.   

Commerciële inspiratie - deelnemende gemeentes

Verwante websites

Delen