U bent hier

Uw winkelgebied online?

Alle handelaars in uw stad of gemeente met een webshop doen starten is niet evident en eigenlijk ook niet wenselijk: voor sommige ondernemers is e-commerce gewoon te hoog gegrepen omwille van de noodzakelijke investeringen in middelen, tijd en competenties. Bovendien zijn ook de uitdagingen op vlak van logistiek en marketing voor een individuele handelaar soms gewoon te groot. Niet elk productaanbod of winkelconcept leent zicht trouwens tot een online-verlengstuk onder vorm van een webshop. Elke handelaar online is een ambitie die wel haalbaar is. Bovendien is het ook noodzakelijk nu blijkt dat steeds meer consumenten zich online oriënteren voor ze offline gaan shoppen.

Google biedt nu immers elk bedrijf de kans om gratis online prominent aanwezig te zijn via "Google mijn bedrijf". De winkels en horecazaken uit uw winkelgebied kunnen via die tool essentiële informatie zoals ligging, openingsuren, contactinfo koppelen aan hun handelsnaam. Dat heeft als gevolg dat hun zaak niet alleen heel zichtbaar wordt in de zoekresultaten van Google Search, maar ook in Google Maps verschijnt de naam van de zaak naast het bekende Maps-symbooltje op de kaart. "Google mijn Bedrijf" laat ook toe foto's van de onderneming up te loaden.

Bij het opzoeken van shoppinginformatie worden mobiele apparaten zoals tablets en smartphones steeds belangrijker. Een winkel die via "Google mijn Bedrijf" aangemeld is, wordt bij een zoekopdracht op een smartphone gepresenteerd in een overzichtelijke fiche met alle essentiële informatie: adres, ligging op de kaart, openingsuren en contactinformatie. Bovendien is er naast de mogelijkheid om een routebeschrijving te krijgen of de website van de zaak te bezoeken ook een belknop voorzien. Uit onderzoek blijkt dat in België 32% van de mensen die een onderneming opzoeken op een smartphone die belknop ook effectief gebruiken. België haalt daarmee wereldwijd de hoogste score. 

[De handelaars uit de illustraties nemen deel aan het project Commerciële Inspiratie.]

Delen