U bent hier

E-commerce in de KMO 2016

  • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
  • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
  • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland

Nu maandag en dinsdag, 7 en 8 november 2016, loopt in Kortrijk Xpo de intussen derde editie van ‘E-commerce Xpo’, in samenwerking met UNIZO. Ondernemers vinden er informatie en een brede waaier aan oplossingen voor het runnen of starten van hun eigen webshop:  van IT-oplossingen tot en met koerierdiensten. Bezoekers kunnen in de marge van de beurs heel wat praktische workshops en infosessies bijwonen, bijvoorbeeld over online betaalsystemen, of over “Hoe verkoop ik verf... met advies online?” Uit een UNIZO-bevraging blijkt intussen dat e-commerce ook bij zelfstandige handelaars volop in opmars is.

Zo hebben 9 op 10 zelfstandige handelaars vandaag een eigen website. De zelfstandige handelaars beseffen dat online aanwezigheid een must is geworden. Om nieuwe klanten aan te trekken, om top of mind te blijven voor bestaande klanten, of om het de klanten gemakkelijker te maken, die vaak eerst online op zoek gaan naar het productaanbod, openingsuren, etc.

Bovendien zien we een sterke stijging van aantal zelfstandige handelaars dat ook online verkoopt: vandaag doet 50% aan e-commerce t.o.v. 30% in 2014. Verkoop gebeurt vooral via eigen webshop of website. Bijna 6 op 10 handelaars met een webshop verkopen hun producten ook in het buitenland; vooral naar de buurlanden.

De belangrijkste redenen die worden opgegeven om niet online te verkopen blijven gebrek aan tijd en/of kennis (43%), en aanbod niet geschikt voor online verkoop (43% in totaal, waarvan 28% aanbod van producten, en 15% dienstverlening)." 

Verwante websites
Onderwerp
Organisatie

Delen