U bent hier

E-commerce in de KMO 2014

De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. E-commerce maakt een belangrijk deel uit van het winkelgebeuren. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter.

Karel Van Eetvalt, Unizo

Dit dossier onderzoekt het gebruik en het belang van e-commerce als verkoopkanaal door en voor zelfstandigen en KMO-retailers in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. E-commerce, ook wel elektronische handel genoemd, wordt daarbij gebruikt als de verzamelnaam van manieren waarop goederen en diensten via digitale wegen verkocht worden. Onder retail verstaan we zowel de levering van goederen als van diensten aan de consument. 

Als basis voor dit onderzoek werd tussen 16 september en 9 oktober 2014 een online enquête afgenomen bij zelfstandigen en KMO’s actief in de retail, door middel van een selectie op basis van NACE codes die beginnen met 47. Zowel natuurlijke personen (eenmanszaken) als rechtspersonen (vennootschappen) werden bevraagd. De bevraging telde 470 respondenten. 

 

Onderwerp
Organisatie

Delen