U bent hier

22 Documenten: Projecten

  • "De baan op voor kernversterking"

    Het project ‘Baanwinkels en gemeenten op één lijn’ beoogt een gezamenlijke aanpak van de problematiek van perifere retailontwikkelingen langs de respectievelijke steenwegen N70 en N10. Het zoeken naar evenwicht ( level playing field) tussen grootschalige baanwinkels en aantrekkelijke detailhandelsontwikkeling in de kernen van de resp. steden en gemeenten vormt de centrale beleids- en actielijn.

    Doelstellingen zijn:

  • Snelle technologische veranderingen, sociale media, e-commerce en de alsmaar toenemende concurrentie leggen druk op de detailhandel. Ook de consument verandert. Hij koopt en vergelijkt online, is prijsbewuster en gaat op zoek naar beleving.

    Voor gemeenten en hun ondernemers is het niet altijd gemakkelijk om met deze uitdagingen om te gaan. Bij een ongewijzigd beleid zal het aanbod zich blijven verschuiven naar baan- en webwinkels met een toenemende leegstand in de kernen tot gevolg.

  • Gemeentebesturen spelen een belangrijke rol bij het creëren van een kansrijke context voor een toekomstbestendige en aantrekkelijke detailhandel. Het Vlaams detailhandelsbeleid bevestigt deze gemeentelijke opdracht. Gemeenten hebben daarbij nood aan informatie en inspiratie op het vlak van het plannen en vergunnen, de inzet van het regelgevende (ruimtelijk) instrumentarium, de financiering en organisatie van een centrummanagement...

    Dit project maakt een operationele vertaalslag van het Integraal Handelsvestingsbeleid door:

  • Het project “Bedrijvige Kern” biedt gemeentebesturen ondersteuning bij het uitvoeren van hun regiefunctie in het kernversterkend beleid. De ondernemerswereld reikt hen de hand om samen te werken aan een visibele bedrijvige kern. 

    Hoe definiëren we de bedrijvige kern?

  • Met het project Commerciële Inspiratie bieden het Agentschap Ondernemen, Unizo en WES individuele begeleiding aan minstens 600 detailhandelaars en horecaondernemers. "Om vandaag als lokale handelaar het verschil te maken met de andere verkoopkanalen, moet je voortdurend innovatief blijven", getuigt Juwelier Thierens-Van Wauwe uit Temse.

  •  Aangezien online winkelen een duidelijke groeimarkt is, werd met Het WinkelWeb West-Vlaanderen een project ontwikkeld dat de handelaars moet begeleiden bij het ontdekken van de kansen en de impact van online ‘aanwezigheid’ en hen helpt bij de technische en logistieke aspecten van e-commerce. 

    Details over dit project zijn terug te vinden in een eerder artikel over Het WinkelWeb

    Onderstaand leest u het eindrapport. 

     

  • Commerciële Inspiratie in Vlaanderen.  

    Snelle technologische veranderingen, sociale media en e-commerce leggen druk op de detailhandel. Ook de consument verandert. Hij wordt grijzer, koopt en vergelijkt online, is prijsbewuster en steeds meer een marketeer. 

  • Het Agentschap Ondernemen lanceert voor de vijfde maal een oproep voor gemeenten en ondernemingsorganisaties om, bij voorkeur samen, vernieuwende projecten in te dienen die gemeenten kunnen inspireren en ondersteunen bij het uitbouwen van hun economisch en ondernemingsvriendelijk beleid. Centraal thema van de oproep is Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van een ondernemingsvriendelijk beleid. Daarbij wordt aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van Open Data op dat vlak.

    Prioriteiten

    Binnen het thema werden de volgende 3 prioriteiten afgebakend:

  • Steden en gemeenten kunnen economische groei en werkgelegenheid stimuleren  via toerisme, horeca en citymarketing

    De oproepen kaderen in het actieplan ondernemingsvriendelijke gemeente dat gemeenten wil sensibiliseren voor het belang van een gemeentelijk economisch en ondernemingsvriendelijk beleid en wil hen daarbij ondersteunen. Vorige oproepen focusten op onder meer op bedrijfshuisvesting, kernversterkend en innovatief winkelbeleid en verbetering dienstverlening. naar ondernemers.

  • LEDnetwerk Vlaanderen heeft tot doel de expertise die aanwezig is bij hogescholen toegankelijk te maken voor alle kmo’s. De LED-medewerkers verstrekken op vraag van kmo’s individueel eerstelijns advies . Hieronder verstaan we gratis advies dat maximaal een halve dag werk in beslag neemt, gebaseerd op reeds opgebouwde expertise binnen de hogeschool. 

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie