U bent hier

51 Documenten: Onderzoek

  • Voor het vijfde jaar op rij bezorgen de Vlaamse provincies aan elke Vlaamse gemeente de meest recente detailhandelsgegevens, in de zogenaamde Feitenfiche Detailhandel. Sinds dit jaar is de (informatie uit de) Feitenfiche beschikbaar in een online tool, wat gebruiksvriendelijker is voor de gemeenten. Naast de gegevens in de databank zijn er ook twee kant-en-klare rapporten. 

  • Het rapport biedt een stand van zaken van de bestaande kennis en het beschikbare cijfermateriaal over etnische groepen en voeding in Vlaanderen, met een focus op de moslimgemeenschap. Het vertrekt vanuit de vaststelling dat etnische groepen marktkansen bieden voor de Vlaamse agrovoedingssector, maar dat deze kansen momenteel niet ten volle benut worden. Vele etnische agrovoedingsproducten worden ingevoerd omdat ze lokaal niet beschikbaar zijn, waardoor de economische opportuniteiten van deze markt in grote mate in het buitenland worden gevaloriseerd.

  • De gemeente- en de stadsmonitor zijn omgevingsscanners die de brede omgeving van elke Vlaamse gemeente en centrumstad in beeld brengen. Beide monitoren bevatten meer dan 200 indicatoren, waaronder meer dan 80 survey-indicatoren, die afkomstig zijn uit een grootschalige bevraging bij een representatief staal van de inwoners in elke Vlaamse gemeente of stad. De monitor peilt ook naar de tevredenheid over het aanbod van winkels, restaurants, ... in de omgeving van de respondent en in de gemeente.

  • Bij de opmaak van een strategisch commercieel plan is het belangrijk voldoende ver vooruit te kijken. Statistiek Vlaanderen stelt daarvoor de nodige data en werkinstrumenten ter beschikking. Elke drie jaar maken ze een nieuwe projectie van de bevolking en de huishoudens voor de Vlaamse steden en gemeenten. Recent werd de projectie 2018-2035 gepubliceerd.

     

  • In 2016 promoveerde Giuliano Mingardo aan de TU Delft met een proefschrift over parkeerbeleid. In dat proefschrift wordt onder meer de relatie tussen parkeren en detailhandel onderzocht. Het proefschrift zou als kennisdocument een kader moeten bieden voor de ontwikkeling van een parkeerbeleid in stedelijke gebieden.

  • HoGent doet sinds 2014 onderzoek naar de activatie van aanloopstraten en B-locaties in stedelijke kernen. Bedoeling is de positie van de aanloopstraat significant te verbeteren en de strijd aan te binden met voortschrijdende leegstand. Het onderzoeksproject heeft nu een informatieplatform gelanceerd, Bruisende Binnenstad, met tips en adviezen aan beleidsmakers, vastgoedeigenaars en lokale ondernemers.

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • Uit tellingen met nieuwe meetmethodes blijkt dat Antwerpen populair is bij shoppers, bezoekers van evenementen en toeristen. Op de Meir is over de laatste jaren een licht stijgende trend waar te nemen, met ongeveer 1,3 miljoen passanten per maand. Op zaterdagen zijn dat er gemiddeld 60.000 tot 70.000. In juli en augustus kwamen meer dan 2 miljoen dagtoeristen naar Antwerpen. De stad publiceert vanaf oktober een kwartaalrapport met de belangrijkste meetresultaten.

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie