U bent hier

46 Documenten: Onderzoek

  • HoGent doet sinds 2014 onderzoek naar de activatie van aanloopstraten en B-locaties in stedelijke kernen. Bedoeling is de positie van de aanloopstraat significant te verbeteren en de strijd aan te binden met voortschrijdende leegstand. Het onderzoeksproject heeft nu een informatieplatform gelanceerd, Bruisende Binnenstad, met tips en adviezen aan beleidsmakers, vastgoedeigenaars en lokale ondernemers.

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • Uit tellingen met nieuwe meetmethodes blijkt dat Antwerpen populair is bij shoppers, bezoekers van evenementen en toeristen. Op de Meir is over de laatste jaren een licht stijgende trend waar te nemen, met ongeveer 1,3 miljoen passanten per maand. Op zaterdagen zijn dat er gemiddeld 60.000 tot 70.000. In juli en augustus kwamen meer dan 2 miljoen dagtoeristen naar Antwerpen. De stad publiceert vanaf oktober een kwartaalrapport met de belangrijkste meetresultaten.

  • ‘Verandering is de enige constante’ (filosoof Heraclitus). Als zelfstandige detailhandelaar dien je in te spelen op een snel veranderende retailomgeving en diverse digitale trends. Denk maar aan het sterk gewijzigd aankoopgedrag bij de consument naar aanleiding van de digitalisering, opkomende concurrentie van webshops, outletcentra, etc. Meer dan ooit staat de klant centraal! 

  • E-commerce is een alternatief verkoopkanaal voor fysieke winkelpunten en wordt (doorgaans) als concurrerend beschouwd voor detailhandelaars met een fysiek winkelpunt. Algemeen aangenomen wordt dat toename verkoop via ecommerce leidt tot minder verkopen in het fysieke winkelpunt, waardoor e-commerce één van de factoren is die mee aan de basis liggen van leegstand handelspanden.

  • Hoe shoppers door een winkelkern navigeren bij hun aankopen is belangrijke beleidsinformatie, onder meer voor het afbakenen van kernwinkelgebieden. Algemeen werd aangenomen dat het ruimtelijk gedrag van de consument een 8-vormig patroon oplevert. Onderzoek van DNTP, een Nederlandse consultant die adviseert over de ruimtelijke en economische ontwikkeling van steden en gemeenten, laat echter zien dat de consumenten in werkelijkheid opteren voor minder complexe patronen: korter, overzichtelijker en afhankelijk van de shoppingmotivatie doelgerichter.

  • E-commerce groeit snel in België. Recent statistisch materiaal uit verschillende bronnen, laat echter zien dat we nog lang niet op het niveau van de buurlanden zitten, wat betreft consumentenbestedingen of gebruik van e-commerce als distributiekanaal. 

  • Big data dringt meer en meer door in onze maatschappij, ook in detailhandel. In onderstaand artikel worden de belangrijkste bevindingen van het onderzoek naar de mogelijkheden van big data voor koopstromenonderzoeken besproken. Deze studie werd gefinancierd door provincie Antwerpen en Agentschap Ondernemen. 

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie