U bent hier

5 Documenten:

  • In 2016 promoveerde Giuliano Mingardo aan de TU Delft met een proefschrift over parkeerbeleid. In dat proefschrift wordt onder meer de relatie tussen parkeren en detailhandel onderzocht. Het proefschrift zou als kennisdocument een kader moeten bieden voor de ontwikkeling van een parkeerbeleid in stedelijke gebieden.

  • Detailhandel en parkeren, het is al langer een moeilijke combinatie. Zeker in de centra van steden en gemeenten is de concurrentie voor de parkeerplaatsen tussen shoppers, bewoners, werknemers en bezoekers soms hevig. Het fenomeen van eindeloos rondjes rijdende chauffeurs, hopend op een plots vrijkomende parkeerplaatsje is een van de gevolgen. Het zorgt niet alleen voor files,  luchtvervuiling en stress, kernwinkelgebieden kunnen op die manier ook moeilijker concurreren met perifere winkelgebieden.

  • Shopping en mobiliteit zijn nauw gelieerd: in Vlaanderen heeft bijna 21% van de verplaatsingen winkelen als motief. Het maakt winkelen tot het belangrijkste verplaatsingsmotief, belangrijker dan de woon-werkpendel. Dat zette het Steunpunt Ruimte er toe aan onderzoek te doen naar de invloed op de vervoerswijze van bestemmingsgebaseerde factoren van winkelcentra en de mogelijkheid om vervoersgedrag te beïnvloeden via ruimtelijk en kleinhandelsbeleid.

  • Uit grootschalig onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam werd het belang van het  aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeergeld voor de omzet van winkeliers afgedaan als een ‘hardnekkig Hollands misverstand’, zo konden we afgelopen week lezen in de Nederlandse pers.  Uit onderzoek bij 70.000 Nederlandse consumenten bleek geen enkel verband tussen hoeveel de winkelende mensen kochten en hoe of tegen welk t

  • Apps die de consument helpen een vrije parkeerplaats te vinden zijn het nieuwste wapen dat Amerikaanse fysieke winkels inzetten om de concurrentie met webshops aan te gaan.