U bent hier

13 Documenten:

  •  Aangezien online winkelen een duidelijke groeimarkt is, werd met Het WinkelWeb West-Vlaanderen een project ontwikkeld dat de handelaars moet begeleiden bij het ontdekken van de kansen en de impact van online ‘aanwezigheid’ en hen helpt bij de technische en logistieke aspecten van e-commerce. 

    Details over dit project zijn terug te vinden in een eerder artikel over Het WinkelWeb

    Onderstaand leest u het eindrapport. 

     

  • Het Agentschap Ondernemen lanceert voor de vijfde maal een oproep voor gemeenten en ondernemingsorganisaties om, bij voorkeur samen, vernieuwende projecten in te dienen die gemeenten kunnen inspireren en ondersteunen bij het uitbouwen van hun economisch en ondernemingsvriendelijk beleid. Centraal thema van de oproep is Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van een ondernemingsvriendelijk beleid. Daarbij wordt aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van Open Data op dat vlak.

    Prioriteiten

    Binnen het thema werden de volgende 3 prioriteiten afgebakend:

  • Steden en gemeenten kunnen economische groei en werkgelegenheid stimuleren  via toerisme, horeca en citymarketing

    De oproepen kaderen in het actieplan ondernemingsvriendelijke gemeente dat gemeenten wil sensibiliseren voor het belang van een gemeentelijk economisch en ondernemingsvriendelijk beleid en wil hen daarbij ondersteunen. Vorige oproepen focusten op onder meer op bedrijfshuisvesting, kernversterkend en innovatief winkelbeleid en verbetering dienstverlening. naar ondernemers.

  • De  vierde projectoproep in het kader van het actieplan ondernemingsvriendelijke gemeente beoogd nieuwe, kwaliteitsvolle projecten die zo veel mogelijk lokale besturen stimuleren en ondersteunen om hun beleid en dienstverlening beter af te stemmen op de noden en verzuchtingen van de ondernemers.

  • In 2009 startte Voka – Kamer  van koophandel Antwerpen-Waasland met een project dat de vernieuwing in de detailhandel wilde stimuleren: Innovatieve RetailDrie jaar lang werden vernieuwende winkelconcepten,technologieën, marketingvormen, enz… uitgetest in het veld op hun toepasbaarheid en effectiviteit. Dit boek is gebaseerd op de ervaringen en de verschillende acties die zijn geïmplementeerd. 

  • Het project ‘(winkel)sfeergebieden’ is een van de acties uit het nieuwe Gentse winkel- en horecaplan. Dat plan geeft een langetermijnvisie tot 2020 voor handel en horeca in Gent weer aan de hand van tien strategische doelstellingen en meer dan honderd concrete acties. Die moeten ervoor zorgen dat het Gentse winkel- en horeca-apparaat op een slimme manier kan groeien. 

  • De stad Turnhout en de stad Mechelen dienden in samenwerking met het Innovatiecentrum van de provincie Antwerpen, UNIZO Antwerpen- Mechelen, UNIZO Kempen, de Stad Leuven en UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel het dossier ‘Startersacademie – Winkelincubatoren’ bij het Agentschap Ondernemen in, en kregen een subsidie van € 301.000. Elke leefbare stad heeft nood aan een aantrekkelijk winkelcentrum met een aanbod aan winkels en horeca dat divers is en afgestemd op de noden van de consument.

  • Met “Innovatieve retail 1” wil Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen- Waasland handelaars, verenigingen, steden en gemeenten nieuwe mogelijkheden aanreiken om hun handelskernen en individuele handelszaken beter te positioneren en promoten bij het ruime publiek. 

    Nieuwe opportuniteiten voor de kern, vernieuwende winkelconcepten, technologieën, marketingvormen enz. worden uitgetest op toepasbaarheid en effectiviteit. De proeftuin bestaat uit de kernwinkelgebieden van stad Antwerpen, gemeente Beveren, stad Sint-Niklaas en stad Lokeren. 

  • CityDepot is de eerste organisatie in Vlaanderen die effectief stappen zet om de belevering van binnensteden milieuvriendelijker, duurzamer maar vooral ook efficiënter te organiseren. Leveranciers moeten niet langer in het drukke stadscentrum zijn, maar kunnen voortaan met hun goederen terecht bij CityDepot, de voordeur van de handelaars aan de rand van de stad. 

    Missie

  • Uit het project ‘Commerciële Innovatie’ bleek dat veel handelaars vragen hebben over de mogelijkheden van het internet, het nieuwe winkelen en hoe daarmee om te gaan. Aangezien online winkelen een duidelijke groeimarkt is, werd met Het WinkelWeb West-Vlaanderen een project ontwikkeld dat de handelaars moet begeleiden bij het ontdekken van de kansen en de impact van online ‘aanwezigheid’ en hen helpt bij de technische en logistieke aspecten van e-commerce. 

    Het project bestaat uit drie pijlers:

  • De VVSG wil de steden en gemeenten de mogelijkheid bieden om in dialoog te treden met een aantal belangrijke economische actoren zoals projectontwikkelaars, retailers, vastgoedactoren, …. Hiertoe wordt een platform opgericht ( juni 2012), naar analogie met het Nederlandse Platform Binnenstadsmanagement.

  • De detailhandel dreigt de vitrine en de toonzaal te worden van de webshops en het mobiele winkelen. Daarnaast dreigt de detailhandel de trein van de nieuwe media en haar mogelijkheden te missen. 

    Het nieuwe winkelen vorm geven.

  • Bereikbaarheid van de winkelkern wordt meestal geassocieerd met slechte bereikbaarheid. Maar omgekeerd kan ook. Als de uitstraling van de winkelkern (de mix en de kwaliteit van het aanbod, de beleving, het veiligheidsgevoel in en de aantrekkelijkheid van het centrum) goed is en de mobiele klant meerdere keuzemogelijkheden heeft, dan wordt een goede bereikbaarheid een extra troef voor de winkelkern.

    Positief omgaan met bereikbaarheid

Verfijn op organisatie