U bent hier

4 Documenten:

  • Platform31 (de Nederlandse kennis- en netwerkorganisatie die beleid, praktijk en wetenschap verbindt rond actuele vraagstukken gelieerd aan trends in stad en regio, om te komen tot een aanpak waarmee beleidsmakers en uitvoerders direct aan de slag kunnen) heeft een nieuwe publicatie uit over een toekomstbestendige binnenstad.

  • Hoe shoppers door een winkelkern navigeren bij hun aankopen is belangrijke beleidsinformatie, onder meer voor het afbakenen van kernwinkelgebieden. Algemeen werd aangenomen dat het ruimtelijk gedrag van de consument een 8-vormig patroon oplevert. Onderzoek van DNTP, een Nederlandse consultant die adviseert over de ruimtelijke en economische ontwikkeling van steden en gemeenten, laat echter zien dat de consumenten in werkelijkheid opteren voor minder complexe patronen: korter, overzichtelijker en afhankelijk van de shoppingmotivatie doelgerichter.

  • Ook in Nederland wordt de detailhandel geconfronteerd met toenemende (structurele) leegstand, het groeiend marktaandeel van e-commerce en de effecten van globalisering. Minister Kamp van Economische Zaken brengt nu de verschillende overheden en marktpartijen bij elkaar om te werken aan een Retailagenda. Doel is van detailhandel tegen 2020 een gezonde, vernieuwende en kansrijke sector te maken.

  • Een publiek – private samenwerking is noodzakelijk om winkelgebieden nieuw leven in te blazen.

    “Samenwerking tussen gemeenten, winkeliers, vastgoedeigenaars en makelaars is nodig om winkelgebieden klaar te maken voor de toekomst”, aldus Nederlands minister van economische zaken Henk Kamp.

    In hun gezamenlijke publicatie “Winkelgebied van de toekomst” roepen Platform31, Detailhandel Nederland en Stedennetwerk G32 op voor samenwerking tussen de verschillende partners actief binnen het winkel gebeuren.