U bent hier

3 Documenten:

  • Het succes van online shoppen zorgt voor snel toenemende e-commercestromen in steden en gemeenten (de witte bestelwagens). Zorgen voor een aangename omgeving voor bewoners en bezoekers terwijl de logistieke dienstverlening nog steeds toeneemt, het is een uitdaging voor de lokale besturen. Die uitdaging wordt steeds meer aangpakt met lokale regelgeving. Op een event in Leuven (1 feb 2018) stelde Voka zes handvaten voor die steden en gemeenten kunnen helpen bij het opstellen van regelgeving voor stedelijke logistiek.

  • Shopping en mobiliteit zijn nauw gelieerd: in Vlaanderen heeft bijna 21% van de verplaatsingen winkelen als motief. Het maakt winkelen tot het belangrijkste verplaatsingsmotief, belangrijker dan de woon-werkpendel. Dat zette het Steunpunt Ruimte er toe aan onderzoek te doen naar de invloed op de vervoerswijze van bestemmingsgebaseerde factoren van winkelcentra en de mogelijkheid om vervoersgedrag te beïnvloeden via ruimtelijk en kleinhandelsbeleid.

  • Het Agentschap Ondernemen lanceert voor de vijfde maal een oproep voor gemeenten en ondernemingsorganisaties om, bij voorkeur samen, vernieuwende projecten in te dienen die gemeenten kunnen inspireren en ondersteunen bij het uitbouwen van hun economisch en ondernemingsvriendelijk beleid. Centraal thema van de oproep is Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van een ondernemingsvriendelijk beleid. Daarbij wordt aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van Open Data op dat vlak.

    Prioriteiten

    Binnen het thema werden de volgende 3 prioriteiten afgebakend: