U bent hier

3 Documenten:

  • Markten spelen een belangrijke rol in de economische dynamiek van steden en gemeenten. Naast hun economische rol hebben zij ook een ontmoetingsfunctie en brengen zij een sociale meerwaarde mee. Markten bieden bovendien ook beleving en authenticiteit in de kernen, heel belangrijk in de strijd om de consument.

    Het hele marktgebeuren is onderhevig aan een stijgende creativiteit, nieuwe initiatieven, wijzigende noden van de klanten, socio-economische verschuivingen en nieuwe markttendensen. Denken we maar aan de opkomst van avondmarkten, de buurderijen, foodtruckfestivals… .

  • De markt is vandaag nog steeds een vertrouwd gezicht van ons dorps- en stadsgebeuren. Je kunt spreken van een eeuwenoud handelsgebeuren dat op grote of kleinere schaal een economische, maar ook veelal een sociale meerwaarde biedt.

    Op vlak van ambulante handel zijn creativiteit en eigen initiatief enorm toegenomen: van de klassieke markten met een aanbod van vooral groenten en fruit en kleding zien we nieuwe concepten ontstaan van rommelmarkten of themamarkten tot zelfs de vele zogenaamde garageverkopen waar ieder zijn ding kwijt kan.

  • Elke week worden in Limburg 45 markten georganiseerd, in 34 gemeenten. Een stijging, want in 2000 waren er slechts 32 Limburgse markten. Markten zijn niet alleen belangrijk als kader voor sociale en maatschappelijke activiteiten, maar vervullen ook een essentiële economische rol. Zij zijn een extra distributiekanaal, creëren omzetten en werkgelegenheid en brengen leven in het straatbeeld. Markten vormen zo een belangrijke ondersteuning in de attractie van de Limburgse handelskernen.