U bent hier

6 Documenten:

  • De voorbije 2 jaar werd een brede analyse en studie uitgevoerd van de detailhandel in de 308 gemeenten. De resultaten van dit onderzoek werden voorgesteld in een roadshow in januari 2015.

  • De gemeentelijke feitenfiches (2014) resulteren uit de interprovinciale studie detailhandel. Ze vormen een van de instrumenten die de provincies en Agentschap Ondernemen aanbieden aan de gemeentebesturen voor hun detailhandelsbeleid. 

    Voor elke Vlaamse gemeente is een feitenfiche opgesteld, gevuld met een pak interessante data over detailhandel. In de feitenfiches worden naast o.m. demografische en tewerkstellingscijfers, vooral cijfers over de detailhandelsvraag en het aanbod weergegeven. 

  • De helft van de Noord-Franse gezinnen heeft in het afgelopen jaar een bezoek gebracht aan West-of Oost-Vlaanderen tegenover 29% van de West- en Oost-Vlaamse gezinnen die een bezoek hebben gebracht aan Noord-Frankrijk.

    Hoeveel?

    Vanuit Noord-Frankrijk worden er op jaarbasis 8,8 miljoen bezoeken gebracht aan West- en Oost- Vlaanderen. Vanuit West- en Oost-Vlaanderen worden er 1,9 miljoen bezoeken gebracht aan Noord-Frankrijk.

    Naar waar?

  • De aanleiding en finaliteit van het onderzoek

    De provincie Antwerpen wenst voor haar gemeenten een goed inzicht te krijgen in de mate waarin enerzijds bezoekers en bestedingen vanuit de provincie Antwerpen afvloeien naar winkelclusters buiten de provincie Antwerpen, in het bijzonder over de grens richting Nederland, en anderzijds in de mate waarin bezoekers en bestedingen van buiten de provincie Antwerpen toevloeien naar de provincie.

  • De dienst Economie en Internationale Samenwerking laat in het kader van haar provinciaal detailhandelsbeleid, zoals beschreven in de legislatuurnota Economie & Werkgelegenheid, een uitgebreide detailhandelsstudie uitvoeren. Deze studie is een speerpunt binnen het gemeentelijk economisch beleid en bestaat uit twee delen.

     

  • In 2007 gaf het provinciebestuur de opdracht  tot het opmaken van een Distributieplanologisch Onderzoek van de Detailhandel in Limburg.

    Dit is een diepgaand onderzoek naar de gewijzigde detailhandelsontwikkelingen, met de evoluties in koopkrachtbinding, koopkrachttractie en koopkrachtvlucht. Het onderzoek leverde niet alleen bruikbare resultaten op voor het provinciale en lokale beleid inzake detailhandel, maar is ook nuttig voor alle detailhandelaars en retailers die op basis van de resultaten hun marktbenadering kunnen aanpassen en bijsturen.