U bent hier

10 Documenten: Mobiliteit

  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • Detailhandel en parkeren, het is al langer een moeilijke combinatie. Zeker in de centra van steden en gemeenten is de concurrentie voor de parkeerplaatsen tussen shoppers, bewoners, werknemers en bezoekers soms hevig. Het fenomeen van eindeloos rondjes rijdende chauffeurs, hopend op een plots vrijkomende parkeerplaatsje is een van de gevolgen. Het zorgt niet alleen voor files,  luchtvervuiling en stress, kernwinkelgebieden kunnen op die manier ook moeilijker concurreren met perifere winkelgebieden.

  • Shopping en mobiliteit zijn nauw gelieerd: in Vlaanderen heeft bijna 21% van de verplaatsingen winkelen als motief. Het maakt winkelen tot het belangrijkste verplaatsingsmotief, belangrijker dan de woon-werkpendel. Dat zette het Steunpunt Ruimte er toe aan onderzoek te doen naar de invloed op de vervoerswijze van bestemmingsgebaseerde factoren van winkelcentra en de mogelijkheid om vervoersgedrag te beïnvloeden via ruimtelijk en kleinhandelsbeleid.

  • Uit grootschalig onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam werd het belang van het  aantal parkeerplaatsen of de hoogte van het parkeergeld voor de omzet van winkeliers afgedaan als een ‘hardnekkig Hollands misverstand’, zo konden we afgelopen week lezen in de Nederlandse pers.  Uit onderzoek bij 70.000 Nederlandse consumenten bleek geen enkel verband tussen hoeveel de winkelende mensen kochten en hoe of tegen welk t

  • Het Agentschap Ondernemen lanceert voor de vijfde maal een oproep voor gemeenten en ondernemingsorganisaties om, bij voorkeur samen, vernieuwende projecten in te dienen die gemeenten kunnen inspireren en ondersteunen bij het uitbouwen van hun economisch en ondernemingsvriendelijk beleid. Centraal thema van de oproep is Mobiliteit en bereikbaarheid als onderdeel van een ondernemingsvriendelijk beleid. Daarbij wordt aandacht gevraagd voor de mogelijkheden van Open Data op dat vlak.

    Prioriteiten

    Binnen het thema werden de volgende 3 prioriteiten afgebakend:

  • We dromen allemaal van een bruisende, levendige, veilige, milieuvriendelijke binnenstad. Daar hebben zowel beleidsmensen, ondernemers, klanten als bewoners alle belang bij. Tegelijk willen we dat onze winkels en horeca-zaken tijdig, kostenbesparend, efficiënt en snel beleverd worden. En als het nog even kan, dit liefst op een innovatieve manier. Kunnen we al deze wensen en economische noodzakelijkheden rijmen in één verhaal? 

  • In 2011 liep er in negen steden een proefproject (PIEK) voor stille en duurzame leveringen aan winkels. Er werd hiervoor samengewerkt met de warenhuisgroepen Colruyt en Delhaize en er waren 16 supermarktvestigingen bij betrokken.

    Om de klassieke files te vermijden gebeurden de leveringen in de vroege ochtend en in de late avond en daarvoor werd speciaal geluidsarm en duurzaam materiaal ingezet. De resultaten van het PIEK-proefproject waren positief: verhoging van de verkeersveiligheid, een lager brandstofgebruik en een daling van de uitstoot van schadelijke stoffen.

  • CityDepot is de eerste organisatie in Vlaanderen die effectief stappen zet om de belevering van binnensteden milieuvriendelijker, duurzamer maar vooral ook efficiënter te organiseren. Leveranciers moeten niet langer in het drukke stadscentrum zijn, maar kunnen voortaan met hun goederen terecht bij CityDepot, de voordeur van de handelaars aan de rand van de stad. 

    Missie

  • Apps die de consument helpen een vrije parkeerplaats te vinden zijn het nieuwste wapen dat Amerikaanse fysieke winkels inzetten om de concurrentie met webshops aan te gaan.

  • Het vlot en duurzaam ophalen en leveren van goederen is een actueel thema. Meer en meer mensen wonen of werken in de stad. Iedereen wil dat het er aangenaam is en wil zich vlot kunnen verplaatsen. We willen ook graag allerlei goederen kopen, soms klein, soms groot. Ook bouwmaterialen moeten de stad vlot in en uit kunnen en ook afval zien we graag snel opgehaald worden. De toegenomen welvaart zorgt ervoor dat er meer vervoer is om alles en iedereen op tijd op de gewenste plaats te krijgen.