U bent hier

24 Documenten: E-commerce

  • Onder de noemer “Ik koop lokaal” lanceren de 5 provincies tijdens de coranacrisis een website, waar consumenten snel de weg naar online informatie over handelszaken in hun stad of gemeente vinden. Zo kunnen ze bewust keuzes maken om in hun buurt te winkelen. Niet elke handelaar heeft vandaag al een webshop, toch zijn er vaak leveringen en/of afhalingen mogelijk tijdens de coronacrisis. Op de website staat ook nuttige informatie voor handelaars zelf én voor lokale besturen.

  • Sommige handelaars mogen de corona-maatregelen nog steeds hun zaak niet openen, maar hebben ondertussen wel een systeem van bestelling met thuislevering georganiseerd. Andere winkels hebben op korte termijn een webshop opgestart. De consument laten weten dat hij toch nog/terug bij zijn vertrouwde zelfstandige speciaalzaken terecht kan, is nu de grote uitdaging.

  • Sommige handelaars mogen de corona-maatregelen nog steeds hun zaak niet openen, maar hebben ondertussen wel een systeem van bestelling met thuislevering georganiseerd. Andere winkels hebben op korte termijn een webshop opgestart. De consument laten weten dat hij toch nog/terug bij zijn vertrouwde zelfstandige speciaalzaken terecht kan, is nu de grote uitdaging.

  • Heel wat gemeenten deden mee aan de WiFi4EU-oproep van de Europese Commissie om het inrichten van publieke WiFi-hotspots in parken, bibliotheken, ... te ondersteunen. Een voucher is telkens 15.000 € waard. 

    Er werden uiteindelijk 2.800 gemeenten geselecteerd maar er volgen nog 3 oproepen om uiteindelijk in 8.000 gemeenten in de EU gratis WiFi te kunnen aanbieden. De volgende oproep wordt voor begin 2019 aangekondigd.

  • Tussen 7 en 9 november 2018 kunnen gemeenten meedoen aan de WiFi4EU-oproep van de Europese Commissie. Via deze oproep kunnen gemeenten meedingen naar een voucher ter waarde van 15.000 € om wifi-toegang te organiseren in openbare plaatsen (pleinen, bibliotheken, parken  …).

    Vouchers worden verdeeld volgens het principe “eerst komt, eerst maalt”. Registratie is nu reeds mogelijk via het WiFi4EU-portaal. De oproep wordt open gezet op 7 november om 13:00.

  • Het succes van online shoppen zorgt voor snel toenemende e-commercestromen in steden en gemeenten (de witte bestelwagens). Zorgen voor een aangename omgeving voor bewoners en bezoekers terwijl de logistieke dienstverlening nog steeds toeneemt, het is een uitdaging voor de lokale besturen. Die uitdaging wordt steeds meer aangpakt met lokale regelgeving. Op een event in Leuven (1 feb 2018) stelde Voka zes handvaten voor die steden en gemeenten kunnen helpen bij het opstellen van regelgeving voor stedelijke logistiek.

  • Een jaar geleden lanceerden minister Philippe Muyters en Unizo-topman Karel Van Eetvelt de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak.’ "Vooraleer mensen een winkel binnestappen, hebben ze vaak online al eens een kijkje genomen om zich te informeren en te vergelijken. Het is dus voor handelaars erg belangrijk om een online aanwezigheid uit te bouwen via websites en sociale media.", aldus Vlaams minister Philippe Muyters.

  • VIL stelt resultaten ‘Omni-channel logistiek’ voor

    Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden. Dat blijkt uit het project ‘Omni-channel logistiek’ waarvan het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vandaag de resultaten voorstelt. Twaalf bedrijven namen deel: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • PERSBERICHTPHILIPPE MUYTERSVLAAMS MINISTER VAN ECONOMIE

    WILRIJK –  3 november 2015

    Lancering e-commercecampagne “Het Internet. Ook uw zaak”

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie