U bent hier

18 Documenten: E-commerce

  • Een jaar geleden lanceerden minister Philippe Muyters en Unizo-topman Karel Van Eetvelt de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak.’ "Vooraleer mensen een winkel binnestappen, hebben ze vaak online al eens een kijkje genomen om zich te informeren en te vergelijken. Het is dus voor handelaars erg belangrijk om een online aanwezigheid uit te bouwen via websites en sociale media.", aldus Vlaams minister Philippe Muyters.

  • VIL stelt resultaten ‘Omni-channel logistiek’ voor

    Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden. Dat blijkt uit het project ‘Omni-channel logistiek’ waarvan het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vandaag de resultaten voorstelt. Twaalf bedrijven namen deel: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • PERSBERICHTPHILIPPE MUYTERSVLAAMS MINISTER VAN ECONOMIE

    WILRIJK –  3 november 2015

    Lancering e-commercecampagne “Het Internet. Ook uw zaak”

  • E-commerce is een alternatief verkoopkanaal voor fysieke winkelpunten en wordt (doorgaans) als concurrerend beschouwd voor detailhandelaars met een fysiek winkelpunt. Algemeen aangenomen wordt dat toename verkoop via ecommerce leidt tot minder verkopen in het fysieke winkelpunt, waardoor e-commerce één van de factoren is die mee aan de basis liggen van leegstand handelspanden.

  • E-commerce groeit snel in België. Recent statistisch materiaal uit verschillende bronnen, laat echter zien dat we nog lang niet op het niveau van de buurlanden zitten, wat betreft consumentenbestedingen of gebruik van e-commerce als distributiekanaal. 

  • Alle handelaars in uw stad of gemeente met een webshop doen starten is niet evident en eigenlijk ook niet wenselijk: voor sommige ondernemers is e-commerce gewoon te hoog gegrepen omwille van de noodzakelijke investeringen in middelen, tijd en competenties. Bovendien zijn ook de uitdagingen op vlak van logistiek en marketing voor een individuele handelaar soms gewoon te groot. Niet elk productaanbod of winkelconcept leent zicht trouwens tot een online-verlengstuk onder vorm van een webshop. Elke handelaar online is een ambitie die wel haalbaar is.

  •  Aangezien online winkelen een duidelijke groeimarkt is, werd met Het WinkelWeb West-Vlaanderen een project ontwikkeld dat de handelaars moet begeleiden bij het ontdekken van de kansen en de impact van online ‘aanwezigheid’ en hen helpt bij de technische en logistieke aspecten van e-commerce. 

    Details over dit project zijn terug te vinden in een eerder artikel over Het WinkelWeb

    Onderstaand leest u het eindrapport. 

     

  • De consument zoekt producten online en shopt ook op het web. E-commerce maakt een belangrijk deel uit van het winkelgebeuren. Wie als handelaar niet in deze evolutie stapt, blijft achter.

    Karel Van Eetvalt, Unizo

  •  Naar ondertussen jaarlijkse gewoonte geven we bij Wijs onze kijk op de online retail en e-commerce. In 2012 brachten we alle cijfers en feiten samen voor België, en keken we vooral naar cross-border e-commerce.  In 2013 keken we naar de consument en zijn shift naar online; niet zozeer op het vlak van online kopen, maar wel digitaal oriënteren. Wat betekent het om online expertise en advies uit te spelen? Dit jaar proberen we beide samen te brengen, en kijken we naar hoe België misschien wel de uitvalsbasis kan worden naar een vergeten consumentengroep… 

Pagina's