U bent hier

237 Documenten:

  • Onder de noemer “Ik koop lokaal” lanceren de 5 provincies tijdens de coranacrisis een website, waar consumenten snel de weg naar online informatie over handelszaken in hun stad of gemeente vinden. Zo kunnen ze bewust keuzes maken om in hun buurt te winkelen. Niet elke handelaar heeft vandaag al een webshop, toch zijn er vaak leveringen en/of afhalingen mogelijk tijdens de coronacrisis. Op de website staat ook nuttige informatie voor handelaars zelf én voor lokale besturen.

  • Sommige handelaars mogen de corona-maatregelen nog steeds hun zaak niet openen, maar hebben ondertussen wel een systeem van bestelling met thuislevering georganiseerd. Andere winkels hebben op korte termijn een webshop opgestart. De consument laten weten dat hij toch nog/terug bij zijn vertrouwde zelfstandige speciaalzaken terecht kan, is nu de grote uitdaging.

  • Sommige handelaars mogen de corona-maatregelen nog steeds hun zaak niet openen, maar hebben ondertussen wel een systeem van bestelling met thuislevering georganiseerd. Andere winkels hebben op korte termijn een webshop opgestart. De consument laten weten dat hij toch nog/terug bij zijn vertrouwde zelfstandige speciaalzaken terecht kan, is nu de grote uitdaging.

  • De dienst Toegepaste Aardrijkskunde van de ULB onderzoekt reeds lang de evolutie van de detailhandel in België. Op basis van de dataset van Locatus bekeken ze die evolutie tijdens de periode 2009-2019 vanuit verschillende invalshoeken. Hieronder worden de voornaamste conclusies, relevant voor Vlaanderen,  gegeven.

  • Het European Economic and Social Committee, een Europese instelling die de Europese Commissie, de Raad en het Parlement adviseert, liet in 2019 een studie uitvoeren over de detailhandelssector. De studie had tot doel praktische inzichten te verschaffen met het oog op het laten herleven van kleine speciaalzaken in een zowel stedelijke als een meer landelijke omgeving.

  • Vanaf aanslagjaar 2019 al kunnen gemeenten het tarief voor de opcentiemen op de onroerende voorheffing binnen hun grondgebied laten differentiëren. Daardoor kunnen ze de onroerende voorheffing laten variëren per buurt, volgens categorie belastingplichtige, ... Dit betekent ook dat bij voorbeeld de onroerende voorheffing in het kernwinkelgebied op een lager niveau dan daarbuiten kan gebracht worden om het ondernemerschap in die zone te stimuleren.

  • Niet alleen de consument kan de lokale handel ondersteunen, ook steden en gemeenten kunnen met hun aankopen lokale handelaars en dienstverleners een duwtje in de rug geven. De wet op de overheidsopdrachten hoeft daarbij geen hindernis te zijn. Gent illustreert dit met de website “de Stadsleveranciers”. Ondernemers kunnen er zich registreren om in aanmerking te komen voor opdrachten die onder de ‘onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking’ vallen.

  • De raad van de provincie Vlaams-Brabant keurde een wijziging goed van haar reglement ter versterking van de handelskernen en het gemeentelijk detailhandelsbeleid. Het vernieuwde reglement ondersteunt nog meer concrete acties, een meer klantvriendelijke en praktische aanpak en maakt de aanwerving van een detailhandelscoach mogelijk.

  • Nadat het Uplace-project, na de vernietiging van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor het gebied door de Raad van State, geblokeerd raakte, kreeg de gemeente Machelen de delegatie van de bevoegdheid voor de opmaak van een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan. Machelen engageerde daarvoor architect Alexander D'Hooghe als intendant. Hij zat de voorbije maanden met verschillende belanghebbenden rond de tafel en presenteerde een nieuw plan dat ook oog heeft voor het gebied rond de vroegere Renaultsite.

  • Met het Interregproject Design in Shops moedigen Stad Kortrijk en Designregio Kortrijk handelaars aan samen te werken met een designer om hun winkel te versterken. Het project staat ook open voor horeca-uitbaters.

  • Op 12 juni lanceerde UNIZO de “Winkelhier”-campagne om lokale handelaars te ondersteunen en om de consumenten bewust te maken van lokaal kopen.

  • Gent publiceerde een evaluatierapport na 2 jaar Circulatieplan. Zoals wel vaker bij het invoeren van mobiliteitsmaatregelen liepen de emoties onder de handelaars aanvankelijk soms hoog op. Om een en ander te objectiveren liet Gent extra meetpunten voor passantentellingen installeren en werd aan WES gevraagd een koopstromenonderzoek uit te voeren.

  • Ondernemers op zoek naar een passende bedrijfslocatie moeten de zoekmotor van bizLocator zeker eens bevragen. bizLocator bundelt namelijk het aanbod van bijna 200 professionele aanbieders en vastgoedbemiddelaars. Ondernemers stellen er ook onmiddellijk hun vragen aan de aanbieder, de gemeente of het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO).

  • Donderdag 4 april 2019 — In Oost-Vlaanderen zijn bijna 50 000 werknemers tewerkgesteld in de detailhandelssector of hebben een eigen winkel. Nog eens 24 000 personen zijn actief als loontrekkende of zelfstandige in de horeca. Dit vertaalt zich onder meer in ruim 27 850 commerciële panden verspreid over de Provincie.

    Detailhandel en horeca staan echter onder druk. De voorbije 10 jaren is het aantal gevulde panden in Oost-Vlaanderen met 7,5% gedaald. 

  • Om een consistent detailhandelsbeleid te voeren, hebben de Vlaamse provincies in 2014 – in afstemming met elkaar – een visie detailhandel opgemaakt. In 2018 was het tijd voor een actualisering, waarbij de hoofdlijnen nog steeds van toepassing zijn. De krachtlijnen van de provinciale visie detailhandel worden enerzijds getoetst aan de hedendaagse (economische) realiteit.

  • In het kader van de Retailagenda in Nederland werden in maart 2019 een aantal publicaties gepresenteerd waarin innovatie in detailhandel centraal staat. In "Succesvol innoveren in winkels en winkelgebieden" is gebaseerd op bevindingen uit diverse publicaties en lokale praktijkvoorbeelden.

     

     

  • De vzw Centrummanagement lanceerde op 12 maart 2019 in het bijzijn van enkele centrumhandelaars een publiek wifinetwerk in het Poperingse handelscentrum. Voortaan kan iedereen in het centrum van Poperinge dus gratis surfen op het internet. Dat maakt de Poperingse binnenstad één grote hotspot.

     

  • In Groot-Brittannië is de winkelleegstand na een paar jaar beterschap sinds 2017 terug beginnen stijgen. De gemiddelde leegstand bedraagt nu 11,5% maar in sommige regio’s is het gemiddelde merkelijk hoger: Noordwesten: 15,1%, Wales: 15,4% en Noordoosten: 17,2%.

  • Bill Grimsey, de vroegere CEO van doe-het-zelf-keten Wickes (ooit ook op de Belgische markt aanwezig), die een paar jaar terug een alarmerend rapport uitbracht over de teloorgang van de kernwinkelgebieden, heeft een nieuw rapport uit. In “The Grimsey Review 2” (voorjaar 2018) doet hij 25 concrete aanbevelingen om kernwinkelgebieden terug levendig te maken.

  • De Nederlandse Raad van State heeft zich uitgesproken over het al dan niet in strijd zijn met de Europese dienstenrichtlijn (EDRL) van het verbod dat Amsterdam instelde op nieuwe toeristenwinkels. 

    Het originele persbericht van de Raad van State (19 dec 2018):

     

    Amsterdamse aanpak van toeristenwinkels blijft overeind

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie