U bent hier

172 Documenten:

  • Het Agentschap Innoveren & Ondernemen lanceert de oproep ‘premiestelsels kernwinkelgebied’. De doelstelling van deze oproep is om de gemeenten verder aan te zetten tot financiële maatregelen ter versterking van het kernwinkelgebied. Aan de hand van een subsidie wil de Vlaamse overheid de leefbaarheid in het stedelijk milieu, met inbegrip van de kernwinkelgebieden waarborgen en versterken.

    Het Agentschap Innoveren & Ondernemen subsidieert samen met de gemeenten de volgende initiatieven:

  • "De baan op voor kernversterking"

    Het project ‘Baanwinkels en gemeenten op één lijn’ beoogt een gezamenlijke aanpak van de problematiek van perifere retailontwikkelingen langs de respectievelijke steenwegen N70 en N10. Het zoeken naar evenwicht ( level playing field) tussen grootschalige baanwinkels en aantrekkelijke detailhandelsontwikkeling in de kernen van de resp. steden en gemeenten vormt de centrale beleids- en actielijn.

    Doelstellingen zijn:

  • De gemeente Leopoldsburg investeert in een duurzaam en consequent beleid om een aangename omgeving te creëren, die de betrokkenheid van de lokale handelaars doet toenemen en bezoekers naar Leopoldsburg lokt. Het bestuur heeft daarom vorig jaar een strategisch-commercieel plan opgesteld met doelstellingen en acties, die systematisch in uitvoering worden gebracht.

  • De gemeenteraad keurde gisteren een opmerkelijk nieuw subsidiereglement goed om het handelsleven in Lommel aan te moedigen en leegstand grondig aan te pakken. Met het reglement “Lommel loont” kunnen (beginnende) handelaren aanspraak maken op 3 nieuwe subsidies, in totaal goed voor max. 20.000 euro.
     
  • Handelaars die ernstige hinder ondervinden van openbare werken in hun straat zullen vanaf deze zomer automatisch kunnen rekenen op een hinderpremie van 2000 euro. Daar bovenop kan er nog een extra vergoeding van 80 euro per dag komen als ze ook gedwongen worden hun zaak volledig te sluiten.

    Dat besliste de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters.

  • Ook in Wallonië loopt de leegstand van handelspanden in sommige steden en gemeenten hoog op. De Waalse regering heeft daarom een strategisch plan ontwikkeld ter ondersteuning van de detailhandel. Dat plan, "Wallonie Commerce", biedt een brede waaier aan maatregelen waar 30 miljoen euro voor werd uitgetrokken.

    Wallonie commerce telt 36 acties rond volgende prioriteiten:

  • Een jaar geleden lanceerden minister Philippe Muyters en Unizo-topman Karel Van Eetvelt de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak.’ "Vooraleer mensen een winkel binnestappen, hebben ze vaak online al eens een kijkje genomen om zich te informeren en te vergelijken. Het is dus voor handelaars erg belangrijk om een online aanwezigheid uit te bouwen via websites en sociale media.", aldus Vlaams minister Philippe Muyters.

  • De Antwerpse provincieraad besliste eind oktober '16 om opnieuw 180.000 euro in detailhandel te investeren. Hiermee wil ze steden en gemeenten ondersteunen om een langetermijnstrategie uit te werken voor het lokale detailhandelbeleid. “Nu lokale besturen met het nieuwe winkeldecreet meer zelf mogen beslissen, is de nood aan ondersteuning groter, want ze hebben vaak te weinig middelen en expertise”, licht gedeputeerde Ludwig Caluwé toe.

  • Snelle technologische veranderingen, sociale media, e-commerce en de alsmaar toenemende concurrentie leggen druk op de detailhandel. Ook de consument verandert. Hij koopt en vergelijkt online, is prijsbewuster en gaat op zoek naar beleving.

    Voor gemeenten en hun ondernemers is het niet altijd gemakkelijk om met deze uitdagingen om te gaan. Bij een ongewijzigd beleid zal het aanbod zich blijven verschuiven naar baan- en webwinkels met een toenemende leegstand in de kernen tot gevolg.

  • Via de subsidie handelskernversterking steunt de provincie opnieuw 10 kernversterkende initiatieven in Vlaams-Brabant. Detailhandel is, in combinatie met wonen en recreatie, één van de belangrijkste voorwaarden voor bruisende dorps-en stadskernen. De provincie ondersteunt handelskernversterkende initiatieven van steden en gemeenten dan ook via een oproep die tweemaal per jaar plaatsvindt.

  • VIL stelt resultaten ‘Omni-channel logistiek’ voor

    Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden. Dat blijkt uit het project ‘Omni-channel logistiek’ waarvan het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vandaag de resultaten voorstelt. Twaalf bedrijven namen deel: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • Uit tellingen met nieuwe meetmethodes blijkt dat Antwerpen populair is bij shoppers, bezoekers van evenementen en toeristen. Op de Meir is over de laatste jaren een licht stijgende trend waar te nemen, met ongeveer 1,3 miljoen passanten per maand. Op zaterdagen zijn dat er gemiddeld 60.000 tot 70.000. In juli en augustus kwamen meer dan 2 miljoen dagtoeristen naar Antwerpen. De stad publiceert vanaf oktober een kwartaalrapport met de belangrijkste meetresultaten.

  • Naar handenvrij shoppen wordt reeds lang uitgekeken. Het zou niet alleen extra gebruiksgemak betekenen voor de bezoekers van een winkelgebied, maar ook zorgen voor een aantal leuke neveneffecten. Er kan meer en langer gewinkeld worden omdat niet met aankopen gezeuld moet worden. Er kunnen ook zwaardere spullen gekocht worden.

  • Om tegemoet te komen aan de vraag om meer rechtszekerheid te bieden aan eigenaars en huurders van handelspanden voor de huur voor een kortere periode (voor een pop-up, om een nieuw winkelsconcept uit te proberen, ...), werd een voorstel van decreet ingediend in het Vlaams parlement. Het decreet werd op 26 juli gepubliceerd in het Belgisch staatsblad en wordt van kracht vanaf 1 september 2016.

  • Op 6 juli werd het ontwerp van decreet integraal handelsvestigingsbeleid door het Vlaams parlement aangenomen. Het werd door de Vlaamse regering bekrachtigd en werd als decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid op 29 juli in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd.

  • Met de projectsubsidie wil de Provincie Oost-Vlaanderen gemeenten en steden ondersteunen voor de verdere ontwikkeling en versterking van het middenstands- en handelsbeleid, afgestemd op de regionale behoeften (maximaal 10 000 EUR). De lokale handels- en middenstandverenigingen kunnen eveneens een project indienen voor imagoversterking, professionalisering en promotie van de middenstand en de detailhandel (maximaal 5 000 EUR).

  • Memorie van toelichting, horend bij het ontwerpdecreet over het Integraal Handelsvestingsbeleid, definitief goedgekeurd door de Vlaamse Regering op vrijdag 22 april 2016. 

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie