U bent hier

177 Documenten:

  • Provincie Antwerpen ondersteunt primeur van één visie detailhandel voor Stadsregio Turnhout

  • HoGent doet sinds 2014 onderzoek naar de activatie van aanloopstraten en B-locaties in stedelijke kernen. Bedoeling is de positie van de aanloopstraat significant te verbeteren en de strijd aan te binden met voortschrijdende leegstand. Het onderzoeksproject heeft nu een informatieplatform gelanceerd, Bruisende Binnenstad, met tips en adviezen aan beleidsmakers, vastgoedeigenaars en lokale ondernemers.

  • Heb je er altijd al van gedroomd om een eigen winkel uit te baten? Sta je te popelen om je eigen concept uit te werken, maar heb je nog een beetje drempelvrees om de stap te zetten? Neem dan deel aan de wedstrijd ‘win je winkel’ en maak kans om 1 jaar lang huurvrij een winkel uit te baten in Beveren! 

  • Sinds 1994 voert de Vlaamse Overheid onderzoek uit naar het verplaatsingsgedrag van Vlamingen. Dit onderzoek wordt het Onderzoek VerplaatsingsGedrag of OVG genoemd. In dit onderzoek worden een aantal mobiliteitskenmerken van gezinnen en personen bestudeerd. De focus ligt op het zo goed mogelijk in kaart brengen van het verplaatsingsgedrag van Vlamingen. Daarom worden de deelnemende respondenten bevraagd over diverse verplaatsingsgerelateerde aspecten zoals: wie zich verplaatst, wanneer, waarom, van waar, naar waar, waarmee, hoelang en hoever. 

  • Ook in 2017 zet de provincie Vlaams-Brabant opnieuw volop in op handelskernversterking. Detailhandel is, in combinatie met wonen en recreatie, namelijk één van de belangrijkste voorwaarden voor bruisende dorps-en stadskernen.  De provincie ondersteunt steden en gemeenten dan ook in handelskernversterkende initiatieven via een subsidie.

  • Handel en middenstand zijn voor de Provincie een belangrijke economische doelgroep. Een goed functionerend handelsapparaat draagt bij tot een economisch gezond klimaat van onze steden en gemeenten.

    Voor de oproep 2016 – projecten 2017 – keurt de deputatie 23 van de 27 ingediende aanvragen van de lokale besturen geheel of gedeeltelijk goed.

     

  • "De baan op voor kernversterking"

    Het project ‘Baanwinkels en gemeenten op één lijn’ beoogt een gezamenlijke aanpak van de problematiek van perifere retailontwikkelingen langs de respectievelijke steenwegen N70 en N10. Het zoeken naar evenwicht ( level playing field) tussen grootschalige baanwinkels en aantrekkelijke detailhandelsontwikkeling in de kernen van de resp. steden en gemeenten vormt de centrale beleids- en actielijn.

    Doelstellingen zijn:

  • De gemeente Leopoldsburg investeert in een duurzaam en consequent beleid om een aangename omgeving te creëren, die de betrokkenheid van de lokale handelaars doet toenemen en bezoekers naar Leopoldsburg lokt. Het bestuur heeft daarom vorig jaar een strategisch-commercieel plan opgesteld met doelstellingen en acties, die systematisch in uitvoering worden gebracht.

  • De gemeenteraad keurde gisteren een opmerkelijk nieuw subsidiereglement goed om het handelsleven in Lommel aan te moedigen en leegstand grondig aan te pakken. Met het reglement “Lommel loont” kunnen (beginnende) handelaren aanspraak maken op 3 nieuwe subsidies, in totaal goed voor max. 20.000 euro.
     
  • Handelaars die ernstige hinder ondervinden van openbare werken in hun straat zullen vanaf deze zomer automatisch kunnen rekenen op een hinderpremie van 2000 euro. Daar bovenop kan er nog een extra vergoeding van 80 euro per dag komen als ze ook gedwongen worden hun zaak volledig te sluiten.

    Dat besliste de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters.

  • Ook in Wallonië loopt de leegstand van handelspanden in sommige steden en gemeenten hoog op. De Waalse regering heeft daarom een strategisch plan ontwikkeld ter ondersteuning van de detailhandel. Dat plan, "Wallonie Commerce", biedt een brede waaier aan maatregelen waar 30 miljoen euro voor werd uitgetrokken.

    Wallonie commerce telt 36 acties rond volgende prioriteiten:

  • Een jaar geleden lanceerden minister Philippe Muyters en Unizo-topman Karel Van Eetvelt de campagne ‘Het internet. Ook uw zaak.’ "Vooraleer mensen een winkel binnestappen, hebben ze vaak online al eens een kijkje genomen om zich te informeren en te vergelijken. Het is dus voor handelaars erg belangrijk om een online aanwezigheid uit te bouwen via websites en sociale media.", aldus Vlaams minister Philippe Muyters.

  • De Antwerpse provincieraad besliste eind oktober '16 om opnieuw 180.000 euro in detailhandel te investeren. Hiermee wil ze steden en gemeenten ondersteunen om een langetermijnstrategie uit te werken voor het lokale detailhandelbeleid. “Nu lokale besturen met het nieuwe winkeldecreet meer zelf mogen beslissen, is de nood aan ondersteuning groter, want ze hebben vaak te weinig middelen en expertise”, licht gedeputeerde Ludwig Caluwé toe.

  • Snelle technologische veranderingen, sociale media, e-commerce en de alsmaar toenemende concurrentie leggen druk op de detailhandel. Ook de consument verandert. Hij koopt en vergelijkt online, is prijsbewuster en gaat op zoek naar beleving.

    Voor gemeenten en hun ondernemers is het niet altijd gemakkelijk om met deze uitdagingen om te gaan. Bij een ongewijzigd beleid zal het aanbod zich blijven verschuiven naar baan- en webwinkels met een toenemende leegstand in de kernen tot gevolg.

  • Via de subsidie handelskernversterking steunt de provincie opnieuw 10 kernversterkende initiatieven in Vlaams-Brabant. Detailhandel is, in combinatie met wonen en recreatie, één van de belangrijkste voorwaarden voor bruisende dorps-en stadskernen. De provincie ondersteunt handelskernversterkende initiatieven van steden en gemeenten dan ook via een oproep die tweemaal per jaar plaatsvindt.

  • VIL stelt resultaten ‘Omni-channel logistiek’ voor

    Hoewel het een noodzakelijkheid lijkt, is instappen in het omni-channel verhaal niet altijd de beste keuze voor een bedrijf. De keuze moet doordacht gemaakt worden. Dat blijkt uit het project ‘Omni-channel logistiek’ waarvan het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) vandaag de resultaten voorstelt. Twaalf bedrijven namen deel: Aveve, bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, P&G, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

    • 9 op 10 zelfstandige handelaars heeft eigen website
    • Aantal handelaars dat online verkoopt met 30 % gestegen sinds 2014
    • 6 op 10 handelaars verkoopt ook online in het buitenland
  • Files zijn niet alleen gerelateerd aan woon-werkverkeer. Ook shopping is verantwoordelijk voor heel wat piekmomenten op de weg met een tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg, lange wachtrijen aan de kassa's, ... Het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) onderzocht of klantengedrag valt bij te sturen om winkelbezoek beter te spreiden in de tijd. Beter communiceren van piek- en daluren van winkels, korting voor afhalen e-commercebestellingen tijdens daluren en ter beschikking stellen van e-commerce werden ingezet om de consument te overtuigen vastgeroeste gewoontes te veranderen.

  • Uit tellingen met nieuwe meetmethodes blijkt dat Antwerpen populair is bij shoppers, bezoekers van evenementen en toeristen. Op de Meir is over de laatste jaren een licht stijgende trend waar te nemen, met ongeveer 1,3 miljoen passanten per maand. Op zaterdagen zijn dat er gemiddeld 60.000 tot 70.000. In juli en augustus kwamen meer dan 2 miljoen dagtoeristen naar Antwerpen. De stad publiceert vanaf oktober een kwartaalrapport met de belangrijkste meetresultaten.

  • Naar handenvrij shoppen wordt reeds lang uitgekeken. Het zou niet alleen extra gebruiksgemak betekenen voor de bezoekers van een winkelgebied, maar ook zorgen voor een aantal leuke neveneffecten. Er kan meer en langer gewinkeld worden omdat niet met aankopen gezeuld moet worden. Er kunnen ook zwaardere spullen gekocht worden.

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie