U bent hier

196 Documenten:

  • Vlaams minister Philippe Muyters trekt 3.000.000 euro uit om gemeentes te ondersteunen bij hun kernversterkend winkelbeleid. Het is één van de maatregelen waarmee het eerder goedgekeurde decreet Integraal Handelsvestigingenbeleid in praktijk wordt gebracht.

  • Gids voor handelaars

    De detailhandel is het afgelopen decennium erg geëvolueerd. De verschuiving van winkelen in de dorpskern naar shoppen in baanwinkels langs steenwegen is wellicht de meest zichtbare evolutie. Ook verkoop via internet groeit jaar na jaar. Door toenemende leegstandscijfers is het overlaten van een detailhandelszaak niet vanzelfsprekend. Een geslaagde overdracht vraagt een grondige voorbereiding. Om u hierbij te ondersteunen werd de gids 'Opvolging of overname van uw zaak' uitgewerkt.

  • Deze radicaal nieuwe manier om een verkeerscentrum te ontwikkelen voor kleine en middelgrote steden, krijgt Europese subsidies.

    Traffic Management as a Service (TMaaS.eu), een project van het Mobiliteitsbedrijf van de Stad Gent, is een van de stadsprojecten die geselecteerd werden door het EU-initiatief Urban Innovative Actions (UIA) voor subsidies. Het Traffic Management as a Service-platform is een radicaal nieuwe manier om een verkeerscentrum te ontwikkelen voor kleine en middelgrote steden.

  • Internet of Things voor een Slimmer Vlaanderen

  • Op 25 mei 2018 treden er belangrijke nieuwigheden in de privacyregels in werking (de GDPR). Stuurt u mailings uit naar uw klanten? Houdt u gegevens van uw leveranciers bij? Heeft u personeel en beschikt u dus over personeelsgegevens? Quasi elke onderneming, zelfstandige of KMO, zal zich in regel moeten stellen met de nieuwe regels. Unizo helpt u daarbij en wordt de privacycoach voor zelfstandigen en KMO's!

  • De gemeente Haacht heeft de allereerste editie van de wedstrijd "Pionier Bedrijvige Kern" gewonnen, een initiatief van UNIZO in samenwerking met Eandis. Met dit initiatief wil UNIZO een lans breken voor het (opnieuw) samenbrengen van diverse soorten bedrijvigheid in het hart van onze steden en gemeenten (handel en horeca, maar ook kleinschalige maakactiviteiten, vrije beroepen, (overheids)diensten, scholen...). Die mix van functies moet onze gemeentekernen levend en leefbaar houden en behoeden voor leegstand en verloedering.

  • Handelaars in Boortmeerbeek, Keerbergen, Haacht en Herent leveren vanaf woensdag boodschappen aan huis. Je bestelt je lokale producten via de online marktplaats beedrop.be. Een koerier brengt op wekelijkse basis je boodschappen langs. En dat gebeurt gratis en voor niets!

     

  • Het Strategisch Commercieel Plan van de stad Kortrijk stelt heel wat acties voor die moeten helpen om de handelskernen van de stad Kortrijk te versterken. Recent rolde de stad samen met joyn een digitaal platform uit voor handel en horeca, mét financiële ondersteuning voor deelnemende handelaars vanuit de stad.

    Voortaan kunnen ook eigenaars, handelscomités en ondernemers die mee investeren in de handelskernen, rekenen op financiële ondersteuning.

  • Detailhandel zorgt levendige dorps- en stadskernen

    De provincie Vlaams-Brabant geeft 97.886,88 euro steun aan gemeentelijke projecten uit Londerzeel, Leuven, Lubbeek, Zaventem, Sint-Genesius-Rode, Aarschot, Halle, Wemmel en Haacht die de handelskern moeten ondersteunen.

  • Met www.startjezaakinlommel.be krijgt het stadscentrum een bijzondere website. Een business-to-business site die potentiële geïnteresseerden een actuele lijst van de beschikbare panden geeft zodat ze met slechts enkele muisklikken een zicht krijgen op de mogelijkheden.
  • De gemeenteraad keurde in zitting van 23 juni 2017 een nieuw premiestelsel goed dat in zal gaan vanaf 1 juli 2017. Met deze premies wil de stad, in samenwerking met het centrummanagement en het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (VLAIO), ondernemerschap in de stadskern aanmoedigen om op die manier winkelleegstand terug te dringen. Met het nieuwe premiereglement concretiseert de stad één van de actiepunten uit het detailhandelsplan dat goedgekeurd werd in maart eerder dit jaar.

  • Detailhandel speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de lokale economie en van de sociale cohesie. De lokale ondernemers moeten elke dag het verschil proberen te maken. Door lokaal te kopen stimuleert men de leefbaarheid en de dynamiek in eigen buurt.

    Ondernemerscentra West-Vlaanderen werkte samen met Unizo en negen West-Vlaamse steden en gemeenten aan een communicatiecampagne “Ik koop lokaal bij een winkelier van hier”.

  • Markten spelen een belangrijke rol in de economische dynamiek van steden en gemeenten. Naast hun economische rol hebben zij ook een ontmoetingsfunctie en brengen zij een sociale meerwaarde mee. Markten bieden bovendien ook beleving en authenticiteit in de kernen, heel belangrijk in de strijd om de consument.

    Het hele marktgebeuren is onderhevig aan een stijgende creativiteit, nieuwe initiatieven, wijzigende noden van de klanten, socio-economische verschuivingen en nieuwe markttendensen. Denken we maar aan de opkomst van avondmarkten, de buurderijen, foodtruckfestivals… .

  • In 2016 promoveerde Giuliano Mingardo aan de TU Delft met een proefschrift over parkeerbeleid. In dat proefschrift wordt onder meer de relatie tussen parkeren en detailhandel onderzocht. Het proefschrift zou als kennisdocument een kader moeten bieden voor de ontwikkeling van een parkeerbeleid in stedelijke gebieden.

  • Vanaf 1 juli 2017 kunnen kleine ondernemingen (minder dan 10 werknemers) die hinder ondervinden door wegenwerken, een hinderpremie van 2000 € bekomen. De hinderpremie helpt de extra kosten dragen voor klantencommunicatie, thuislevering of andere creatieve oplossingen om de hinder op te vangen.

  • De Leidraad Integraal Handelsvestigingsbeleid heeft tot doel lokale besturen ondersteuning te bieden bij het toepassen van de 4 basisdoelstellingen van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid (IHB).

    De leidraad werd ontwikkeld in het kader van het Efro-project KWAZ van VVSG en Agentschap Innoveren & Ondernemen.

  • In Turnhout werd met het project "Beleving in de Binnenstad" onderzocht of de leegstand aanpakken kan door sociale economie, reguliere economie en beleidsmakers te doen samenwerken. Er werd op zoek gegaan naar nieuwe niches en businessmodellen die een antwoord kunnen bieden op de leegloop binnen de stadskernen. 

  • Tot 1 juli 2017 kunnen gemeenten intekenen op deze oproep en een Vlaamse subsidie ontvangen voor het uitreiken van premies om de detailhandel – of ruimer het ondernemerschap – in hun kernwinkelgebied te stimuleren. Deze oproep werd ook uitvoerig toegelicht op de VVSG ROT's economie in februari, samen met de resultaten van onze enquête over gemeentelijke premies voor detailhandel en horeca.

  • Het Agentschap Innoveren & Ondernemen lanceert de oproep ‘premiestelsels kernwinkelgebied’. De doelstelling van deze oproep is om de gemeenten verder aan te zetten tot financiële maatregelen ter versterking van het kernwinkelgebied. Aan de hand van een subsidie wil de Vlaamse overheid de leefbaarheid in het stedelijk milieu, met inbegrip van de kernwinkelgebieden waarborgen en versterken.

    Het Agentschap Innoveren & Ondernemen subsidieert samen met de gemeenten de volgende initiatieven:

  • Provincie Antwerpen ondersteunt primeur van één visie detailhandel voor Stadsregio Turnhout

Pagina's

Verfijn op onderwerp

Verfijn op organisatie