U bent hier

Het looppatroon van shoppers in een winkelkern

Hoe shoppers door een winkelkern navigeren bij hun aankopen is belangrijke beleidsinformatie, onder meer voor het afbakenen van kernwinkelgebieden. Algemeen werd aangenomen dat het ruimtelijk gedrag van de consument een 8-vormig patroon oplevert. Onderzoek van DNTP, een Nederlandse consultant die adviseert over de ruimtelijke en economische ontwikkeling van steden en gemeenten, laat echter zien dat de consumenten in werkelijkheid opteren voor minder complexe patronen: korter, overzichtelijker en afhankelijk van de shoppingmotivatie doelgerichter.

Het onderzoek van DNTP (in samenwerking met de Radbouduniversiteit in Nijmegen) werd doelbewust uitgevoerd in een aantal middelgrote steden zoals Gouda, Hengelo, Oss en Weert. Dat soort steden wordt zeer kwetsbaar geacht in het actuele detailhandelslandschap omdat ze te groot zijn voor dagelijkse boodschappen en te klein voor beleving en een dagje uit.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de afstand die shoppers afleggen vrij beperkt is en varieert volgens het bezoekmotief: doelgericht shoppen of recreatief winkelen. Een winkelkern die sterk gericht is op dagelijkse aankopen vraagt dus een heel andere opbouw en bvb een ander parkeerbeleid, dan een kern die meer recreatieve shoppers aantrekt.

Verwante websites

Delen