U bent hier

De vele troeven van Dendermonde als handelscentrum

De grijze muis die warme winkelstad wil worden

Een grijze muis. Dat is hoe velen Dendermonde zien als winkelstad. Het is waar dat er nog (veel) werk voor de boeg is om er een florissant handelscentrum van te maken, maar de stad waar de Dender in de Schelde vloeit, heeft tal van troeven om het waar te maken. ”Hier kan echt iets mooi van gemaakt worden.”

Dendermonde

Die maandagochtend. Het regent en het is koud. De horecazaken zijn nog dicht. De Grote Markt mag dan wel een desolate vlakte zijn, het plein straalt ondanks het miezerige weer wel wat uit: een mooie mix van restaurants, brasseries en cafés met statige patriciërswoningen, op het plein de palmboom in rood gepatineerd brons die ze hier ‘de coconut van Dendermonde’ noemen en uiteraard het stadhuis, de voormalige lakenhalle en vooral de wondermooie Belforttoren, in 1999 door Unesco beschermd als Werelderfgoed.

We wandelen over de Vlasmarktbrug, een modern kunstwerk over de Oude Dender, en een onderdeel van het grootscheepse project ‘De Dender Loopt’ dat in 2004 werd opgezet en – eens gerealiseerd – het centrum een grondige facelift zal hebben bezorgd. Er zullen dan in het centrum aanlegplaatsen zijn voor plezierbootjes, men zal kunnen flaneren langsheen het water en de parkings op de Gedempte Dender en de De Bruynkaai zullen (eindelijk) aangelegd zijn. Ze zien er vandaag niet uit, net zo min als de kasseien op de Vlasmarkt die er schots en scheef bijliggen en menige naaldhakken hebben doen kraken.

Ons aanbod is misschien beperkt, maar je vindt hier alles wat je nodig hebt
Octave Tecqmenne, Handelskern Dendermonde

 

Positief blijven

“Er is inderdaad veel werk aan de winkel, maar laten we vooral positief blijven. Er wordt aan gewerkt. Hier valt echt iets mooi van te maken”, klinkt het in koor wanneer we in de brasserie Art Deco – bekend van het vtm-programma ‘Mijn Restaurant’ – samen met Octave Tecqmenne en Peter Meyers aan een koffie nippen. De eerste baat de fotowinkel Spector uit aan de Vlasmarkt, is dertig jaar handelaar en 27 jaar voorzitter van de Handelskern Dendermonde, de vereniging van handelaars in het centrum. Peter Meyers is bankdirecteur (Belfius) in Sint-Gillis-Dendermonde, is voorzitter van het Handelscentrum Sint-Gillis en is ook nog voorzitter van Unizo Dendermonde.

“Dat u ons hier samen kan fotograferen is eigenlijk uniek”, lacht Meyers. “De lokale pers schreef laatst dat we met getrokken messen tegenover elkaar staan, maar zoals u ziet, we zitten samen aan tafel. Er is een misverstand geweest. Wij hadden samen met de middenstandraad vanuit Unizo een Lentehappening georganiseerd zonder te weten dat de Handelskern in dezelfde periode in maart een Fashionweekend hield. Dat zal in de herfst anders zijn. Dan werken we samen.” Tecqmenne knikt. Als er al een strijdbijl is geweest, dan is hij begraven. “Zeker in tijden van crisis is samenwerken heel belangrijk.”

Warme winkelstad

We leggen de heren voor wat we laatst optekenden uit de mond van een winkelvastgoedmakelaar. “Weinig mensen weten dat Dendermonde hoort tot de top 25 van de Belgische winkelsteden en dat de baanwinkels qua omzet in de top 15 staan”, zei de man. “En toch is de reputatie van Dendermonde maar heel gewoontjes.”

Octave Tecqmenne, resoluut: “Dat gewoontjes moet eruit! We komen te weinig in de kijker als warme winkelstad. Ons aanbod is misschien beperkt, maar je vindt hier alles wat je nodig hebt en het is hier nog plezant ook. Maar het is waar: er is nog een hele weg te gaan. Dendermonde is in de week vooral een boodschappenstad. De mensen gaan naar de bakker of komen bij mij langs voor bijvoorbeeld pasfoto’s en dan zeggen ze, salut. We zouden van vrijdag en zaterdag echte winkeldagen moeten kunnen maken.” Peter Meyers: “Dat is inderdaad de uitdaging: dat men niet enkel naar de winkel gaat in Dendermonde, maar dat men er ook gaat winkelen. We moeten de stap zetten van het runshoppen naar het funshoppen.”

“Daar komt dan wel veel bij kijken”, aldus Tecqmenne. “Is er voldoende parking? Is die dichtbij? Is die proper? Is die betaalbaar? Op die punten scoren we slecht. Bij regenweer heb je een 4x4 nodig op de De Bruynkaai en langsheen de Gedempte Dender kunnen de mensen de ramen niet openen omwille van het stof.”

Parkingproblematiek

Tecqmenne: “Het maakt de klanten ook kwaad dat zoveel parkeerboeten worden uitgeschreven, wat logisch is als u weet dat de parkeerfirma jaarlijks 750.000 euro betaalt voor de concessie. Ik vind trouwens dat daar een stuk van zou mogen terugkeren naar de handelaars, bijvoorbeeld in de vorm van gratis tickets’.

“Het betalend parkeren kwam er wel op vraag van de handelaars, hé”, komt Meyers tussen. “Vroeger parkeerde iedereen maar waar hij zin had. Nu is er meer omloop. Maar je hebt gelijk, er kan nagedacht worden over het parkeerbeleid. De stad is ermee bezig.” Tecqmenne: “Wij waren vragende partij voor een blauwe zone, zoals elders in de gemeente. We hebben nooit om betalend parkeren gevraagd. Er is trouwens ook nooit overleg geweest met de handelaars.”

Het parkeertekort is een vaak gehoorde klacht, maar Meyers wil dat relativeren. “Op maandag is het hier markt en dan is de stad helemaal afgesloten. Het is voor de mensen dan blijkbaar geen enkel probleem om ver te parkeren, maar op vrijdag en zaterdag willen ze pal in het centrum staan. Ik geef toe dat ik zelf ook liefst zo dicht mogelijk bij de winkels kan parkeren.”

Tecqmenne: “Er komen plaatsen bij, onder meer aan de brandweerkazerne. Dat is goed nieuws, maar in afwachting zouden ze op de bestaande parking beter een laagje asfalt leggen. Maar het antwoord van de stad is telkens dat de gronden eigendom zijn van Waterwegen en Zeekanaal en dat ze zelf dus niets kan doen. Komaan.” 

Dendermonde

 

Goede mix

Nettere parkeerplaatsen mogen dan hoog op de prioriteitenlijst staan, er zijn nog andere uitdagingen, zoals het opnieuw aanleggen van de Oude Vest die na 20 jaar toe is aan een opfrisbeurt. De straat is zo breed dat ze anders, veiliger en gezelliger zou kunnen ingericht worden. De Oude Vest en de Brusselsestraat zijn de enige echte winkelstraten in de stad. Er is een kleine galerij tussen de Oude Vest en de Vlasmarkt waar we onder meer enkele mooie boetieks vinden en wat verder Wibra. De mix aan winkels in het centrum zit volgens beide heren uitstekend met naast een aantal grote enseignes ook heel wat speciaalzaken. “Alles kan altijd beter, er zouden nog wat meer unieke zaken mogen bijkomen. Ik probeer zelf ook steeds exclusiever te zijn in mijn zaak”, zegt Tecqmenne.

“Er zijn in Dendermonde nog heel wat ambachtslui, alleen is dat te weinig geweten”, zegt Meyers. “Kent u het HIB-label van Unizo? Dat staat voor Handmade in Belgium en wordt uitgereikt aan de makers van authentieke en ambachtelijke kwaliteitsproducten. Dat zijn producten die vandaag het verschil maken voor de moderne consument. In de Bogaerdstraat hebben we een paar zaken die in aanmerking komen voor het label. Die zouden we met Unizo graag uitreiken tegen de opening van de Bogaerdbrug. Dan wordt de Bogaerdstraat de eerste HIB-straat van Vlaanderen.”

“Een goede evolutie is dat de superettes terugkeren naar de stad. Dat komt omdat er steeds meer mensen in Dendermonde komen wonen”, zegt Tecqmenne. Hij wijst onder meer op het nieuwbouwproject van appartementen aan de Oude Vest. Dendermonde zit als woonstad duidelijk in de lift. Het is er rustig en veilig, en nog betaalbaar voor jonge gezinnen die Vlaams-Brabant ontvluchten omwille van de almaar duurdere woningprijzen in de Brusselse rand. Er zijn ook steeds meer oudere mensen die hun dag komen slijten in Dendermonde. Het is er kennelijk goed toeven.

“We zijn te klein om een grote stad te zijn en te groot om klein te zijn. Je vindt hier alles binnen een diameter van 500 meter. Dat maakt volgens mij echt de charme uit van Dendermonde”, zegt Meyers. “De Mechelsesteenweg is met zijn baanwinkels ook niet zo ver af.”

Gouden driehoek

Tecqmenne: “Vergeet onze centrale ligging niet. We zitten midden in de gouden driehoek Gent-Brussel-Antwerpen. Je bent in weinig tijd in een van die steden.” Is de centrale ligging geen nadeel? Dendermondenaars zijn voor hun shopping in een wip in een van de grootsteden. De jongste studie van de Economische Raad Oost-Vlaanderen (EROV) over de koopbinding en -vlucht in de provincie leert trouwens dat er wat het shoppen betreft een koopbinding is van slechts 52%. 48% van de bewoners van de fusiegemeente shopt buiten Dendermonde.

In de categorie schoenen en kleding trekt 12% naar Aalst, 9% naar het Waasland Shopping Center en zelfs 5% naar Gent. Anders gezegd: 55% koopt in eigen stad. Is dat niet wat weinig? “Als u weet hoe centraal de stad is gelegen, vind ik 55% op zich al schitterend”, zegt Meyers.

Wat met de attractiviteit? De EROV-studie leert dat de stad klanten lokt uit de deelgemeenten, Lebbeke, Buggenhout en in mindere mate Hamme en Berlare. Dat is het zowat. Het bedieningsgebied is dus klein. Tecqmenne: “Eens voorbij Grembergen komt niemand nog, en dat heeft veel te maken met het algemene mobiliteitsprobleem. De stad in- en uitrijden is op bepaalde momenten van de dag een echte ramp. Het is op de Noordlaan (de ringlaan) vaak lang aanschuiven. Idem aan het kruispunt aan de Scheldebrug. Dat houdt heel wat klanten weg.”

Tecqmenne: “Dat zal duren zo lang de nieuwe N41-ontsluiting tussen Aalst en Dendermonde niet is verwezenlijkt. Dat is – zoals u zegt – in zekere zin de molensteen rond onze nek.” Meyers puft: “Dat dossier sleept al dertig jaar aan. De N41 is voor Voka en Unizo een absolute prioriteit. Dat is ook voor de stad zo, maar die kan niets aanvangen tegen natuurverenigingen die steeds weer naar de Raad van State trekken.”

“Er is absoluut een mobiliteitsprobleem, maar ik deel de mening niet dat Dendermonde geen mensen aantrekt dan die uit de onmiddellijke omgeving”, zegt Peter Meyers. “Vraag dat maar aan de schoenen- en lederwarenzaak Moernaut in Sint-Gillis. Die hebben klanten van mijlenver.”

Wanneer we zaakvoerder Rikkert De Bruycker opbellen, bevestigt hij: “Zeventig procent van ons cliënteel komt weliswaar uit de regio, maar we hebben ook veel klanten uit het Gentse, sommige zelfs vanuit West-Vlaanderen.”

We moeten de stap zetten van het runshoppen naar het funshoppen
Peter Meyers, Unizo Dendermonde

Leven in de brouwerij

Is er in Dendermonde genoeg leven in de brouwerij? Er is de jaarlijkse reuzenstoet in de stad en de bloemencorso in Sint-Gillis. Ooit stelde Marcel Vanthilt zijn tenten op in de stad en begin juli is er de eerste van zes edities van Marktrock op de Grote Markt en de Vlasmarkt. De meningen zijn verdeeld. Tecqmenne heeft het niet zo begrepen op het muziekfestival. “Ik heb een hekel aan voldongen feiten. Eerst hebben ze Marktrock aangetrokken, omdat het de stad zogezegd op de kaart zou zetten. Pas nadien hebben ze gevraagd of wij als handelaars kunnen samenwerken. De horeca zal er wel bij varen, maar voor de winkeliers wordt het een slechte dag. De stad betaalt 75.000 euro voor het evenement. Ik denk dat er andere, meer publieksvriendelijke zaken zijn te bedenken om volk te lokken.”

Meyers: “Ik vind het aantrekken van Marktrock echt knap, ik voel trouwens veel enthousiasme. Maar het is waar dat er een dubbel gevoel heerst. Marktrock valt in het eerste weekend van de solden, maar anderzijds is er het weekend voordien de braderij, wat eigenlijk vervroegde solden zijn. Met Marktrock verwacht men 20.000 bezoekers van buiten de stad. Die kunnen ontdekken wat de stad te bieden heeft, en hopelijk vinden ze hierdoor de weg naar Dendermonde. Ik zie het als een opportuniteit, net als de eindejaaractiviteiten rond De Groote Oorlog trouwens. Er komt in de stad een grootse oorlogsevocatie. In Sint-Gillis zal de bloemencorso in het teken staan van de oorlog. Dendermonde was een echte martelaarsstad. Ook die activiteiten zullen ons op de kaart zetten.”

“Blijkbaar begint men in het algemeen Dendermonde te ontdekken”, zegt Meyers. “Dat zie je bijvoorbeeld aan de verscheidene mooie B&B’s die er laatst zijn bijgekomen. Wat we in het centrum nog missen is een hotel met een kamer of 25. Vergeet niet dat we in op het Hoogveld een paar grote bedrijven hebben.”

Periferie

Dendermonde 

Het industrieveld Hoogveld op grondgebied St-Gillis is een van de winkellocaties in de periferie. Er staan volgens de EROV-studie 9 panden (van samen 6.500 m²). Er staan 38 filiaalbedrijven (27.800 m²) langsheen de Mechelsesteenweg. Voorts zijn er de 16 panden (11.100 m²) aan de Zeelsebaan in Grembergen. Het centrum zelf telt 121 handelspanden (23.300 m²), Sint-Gilles heeft er 58 (11.800 m²). Ook te vermelden: Grembergen (41 panden, 3.455 m²) en Baasrode (33 panden, 4.365 m²).

Over de hele gemeente bestaat het winkelaanbod uit 16,62% convenience, 43,17% shopping en 40,21% speciality. Meyers en Tecqmenne vinden het goede verhoudingen. We hadden graag schepen van middenstand Dirk Abbeloos gesproken, maar de man die zijn mandaat combineert met een advocatenpraktijk, had een te overbelaste agenda.

 

René De Witte

 

Artikel met toestemming overgenomen uit

   

 

VAKBLAD VOOR RETAILMANAGERS

12e jaargang, nr. 2 maart/april 2014 

www.retailupdate.be

Delen