U bent hier

COOP-DH: Toekomstvisie detailhandel voor Herentals, Grobbendonk en Herenthout

De portaalsite detailhandelvlaanderen.be van het Kennisnetwerk Detailhandel biedt een schat aan lokale informatie. Gemeenten willen daar graag meer mee doen. Dat is niet altijd eenvoudig. De provincie Antwerpen stelt daarom enkele coaches ter beschikking die de gemeentebesturen daar bij helpen. Dat initiatief kreeg de naam COOP-DH, een samenwerking tussen de dienst economie en POM Antwerpen.

Herentals, Grobbendonk en Herenthout wilden de snelle evoluties in het winkellandschap en de SWOT-analyses van het Kennisnetwerk Detailhandel niet afwachten. Ze beslisten begin dit jaar om als cluster een provinciale detailhandelscoach in te huren.

De coach bracht aan de hand van de feitenfiches in combinatie met veldonderzoek de lokale situatie en koopstromen in kaart. Via de benchmarkgegevens in de feitenfiches en de evoluties in de nabije regio werden tendensen en mogelijke oorzaken verhelderd. Samen met de bestuurders, ambtenaren, specialisten én handelaars verfijnde hij dit tot een SWOT-analyse op maat van elke gemeente, met aandacht voor de lokale eigenheid. Ook het ruimtelijk aspect, mobiliteit, toerisme en cultuur kregen daarin een plaats. Deze eerste fase duurde een drietal maanden en resulteerde in een uitgewerkte toekomstvisie voor de detailhandel in Herentals, Grobbendonk en Herenthout. Die werd op 29 april voorgesteld aan de pers. 

Alle drie de gemeenten vertrekken vanuit hun eigen kracht. Herentals wil zich versterken als aantrekkelijke winkelstad in de regio, Grobbendonk als gastvrije gemeente voor zowel toeristen, inwoners als ondernemers en Herenthout als bruisend feestdorp met een aangename winkelkern. In plaats van in concurrentie te gaan leggen ze de focus op de toegevoegde waarde van hun samenwerking: meer dan 1000 handelspanden, waarvan bijna 650 winkels of horecazaken in een centraal gebied dat omringd is door groen, met een ruim historisch cultuuraanbod en veel recreatiemogelijkheden.

In het najaar wordt het Strategisch Commercieel Plan van de gemeenten verder uitgewerkt met een concreet actieplan. Dat wordt uitgerold in 2015. In afwachting worden de verschillende stakeholders mee aan tafel gezet: net voor de zomer werd een eerste pop up-shop geopend en werden de eigenaars van leegstaande panden in de handelskernen uitgenodigd om concrete oplossingen voor de toekomst uit te werken. 

Voor meer informatie kan u terecht bij Ben Op de Beeck

persconferentie groepsfoto Herentals, Grobbendonk, Herenthout

Verwante websites

Delen